Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. februar 2017
 

Hjælp


Hvis du har du et problem eller et spørgsmål, så se om det er beskrevet her herunder. Hvis det ikke er det, så klik på Yderligere hjælp hvor du kan finde mere hjælp til support.

Tilmelding og login

Brugerprofil og indstillinger

Kontakt og administration

Kalenderen

Observationer

Kvalitetssikring

Forum

Flora og fauna galleriet

Andre gallerier

Felthåndbogen

Feltguiden

Naturbasen App

Diverse

Yderligere hjælp






Tilmelding og login


Hvordan kan jeg blive oprettet som bruger?
Du kan oprette dig som bruger her. Efter tilmelding vil du få tilsendt en email med brugernavn og adgangskode. Det er derfor vigtigt for tilmeldingenproceduren, at du skriver din emailadresse rigtigt.

Jeg har glemt mit brugernavn og/eller min adgangskode.
Hvis du har glemt dit brugernavn og/eller din adgangskode password til fugleognatur.dk, kan du få den tilsendt ved at indtaste den tilmeldte e-mail adresse her. Hvis du har skiftet emailadresse siden tilmeldingstidspunktet, skal du i stedet kontakte support@fugleognatur.dk. Som minimum skal du så enten oplyse email, brugernavn eller adgangskode fra din profiloplysninger, for at verificere at det ér din profil.

Hvorfor huskes min login-oplysninger ikke, selv om jeg har sat flueben i "Husk mig"
Ved at sætte flueben i "Husk mig" placeres en "cookie" på din harddisk som din browser læser. Hvis din cookie ikke virker kan du prøve at slette den og logge på igen. Fejlen er lokal og har ikke noget med teknikken på www.fugleognatur.dk at gøre.

Brugerprofil og indstillinger


Hvordan retter jeg i min profil?
Klik "Rediger profil" i øverste højre hjørne af skærmen, eller klik her.

Hvordan kan jeg blive slettet som bruger?
Dette kan du til enhver tid gøre under menupunktet "Rediger profil".Du skal være logget på for at redigere profilen og hvis du har glemt dine login-oplysninger kan du læse her hvordan du kan få fat i dem.

Hvordan retter jeg mit navn?
Du sender en email til support@fugleognatur.dk med den korrekte stavemåde. Så vil dit navn blive rettet. Bemærk at navneændringen i din profil ikke ændrer dit navn i allerede indtastede data.

Hvordan ændrer jeg brugernavn og adgangskode?
Du kan ændre adgangskoden ved at klikke på Rediger profil. Her sletter du de sorte prikker der står i de to adgangskodefelter og skriver din nye adgangskode ind. Brugernavnet kan ikke ændres, da dette skal være unikt for den enkelte bruger.

Jeg har fået at vide, at min adgang er spærret. Hvorfor det?
Det er desværre ikke alle der vil overholde vores retningslinjer og basal netikette. Derfor er vi tvunget til at have et system der spærrer disse brugere og deres IP-adresse (deres adresse på internettet). Hvis du har overholdt vores retningslinjer og alligevel får beskeden, kan det skyldes at du har en dynamisk IP-adresse og at din internetudbyder har tildelt dig en IP-adresse som tidligere har været brugt af en bruger der har fået sin adgang spærret. Her skal du blot lukke din netadgang og logge på igen, hvorefter det burde virke. For at se om det stadig er nødvendigt at spærre den pågældende adresse, opfordres du (mens din adgang er spærret) af kopiere indholdet af denne side og sende til >support@fugleognatur.dk. Så vil vil se det igennem og evt. åbne for IP-adressen. Vi beklager selvfølgelig, hvis du er blevet spærret uden grund.

Kontakt og administration


Hvordan kontakter jeg Fugleognatur.dk?
Skriv til support@fugleognatur.dk

Hvordan kontakter jeg brugere / fotografer på www.fugleognatur.dk?
Hvis du vil kontakte en anden bruger skal du åbne vedkommenes profil og klikke på "Skriv en email til..". Herefter vil du kunne sende en email via en formular. For at beskytte brugernes anonymitet er alle emailadresser skjulte. Kun tilmeldte brugere kan sende emails.

Jeg forsøger at skrive en mail til en anden bruger, men min emailadresse i feltet er enten forkert eller mangler.
Din email gemmes i en cookie på din harddisk når du logger på. Det er oplysninger fra denne cookie der vises i feltet med din emailadresse når du skriver til en anden bruger på Fugleognatur.dk. Hvis din email ikke vises i dette felt eller vises forkert, har du en for gammel cookie liggende på harddisken og du skal derfor logge af hjemmesiden og herefter på igen. Herefter vil problemet være løst.

Hvad er Administrator, Moderator, Kvalitetsansvarlig og Artskoordinator?
Administrator har adgang til hele hjemmesiden og kan rette eller slette i alle oplysninger. En Moderator kan slette eller rette i forumindlæg og artikler, rette i observationer og artsnavne, samt tilføje nye lokaliteter og arter. En artskoordinator kan tilføje nye arter og rette i de eksisterende. En Kvalitetsansvarlig kan kvalitetssikre de observationer der ligger inden for hans/hendes ansvarsområde.

Kun Administrator kan udtale sig på hjemmesidens vegne.

Kalenderen


Hvordan retter jeg de begivenheder som jeg har lagt i Kalenderen?
Vælg "kalender" i top-menuen og Klik på "Rediger begivenhed". Her kan du rette tekst og billeder på alle de begivenheder som du har lagt i Kalenderen.

Hvordan aflyser jeg en begivenhed eller et arrangement i Kalenderen?
Brug redigeringsfunktionen og erstat brødteksten med en tekst der siger "Aflyst" og med en begrundelse.

Observationer


Jeg har opdaget en observation der lyder meget usandsynlig eller er fejlbestemt. Hvad gør jeg?
Skriv til support@fugleognatur.dk.

Hvordan indtaster jeg en observation?
Vælg Naturbasen i top-menuen og klik på "Indtast observationer". Klik på kortet på det sted hvor du har gjort dit fund. Udfyld herefter informationerne i taleboblen: 1) Udfyld datoen; 2) Vælg det mest passende stednavn; 3) Vælg præsitionen; 4) Vælg art; 5; vælg antal; 6; vælg alder (obligatorisk ved insekter) og evt køn og aktivitet. Klik herefter på [Gem].

Hvordan retter jeg en observation?
Først finder du den observation som du vil rette. Dette kan du gøre på flere måder: 1) Vælg Naturbasen i top-menuen, klik på "Rediger observationer" og find den observation eller tur som du vil rette, eller 2) find observationen i Naturbasen og klik på "dokplus"-ikonet (ikon forestillende et dokument med et plustegn) til højre for artsnavnet, eller 3) find observationens foto i Galleriet og klik på "Se observationsdata". Når du har gjort det kan du se observationens data som du kan rette. Herefter trykker du på [Gem]. Bemærk at du ikke kan rette observationer der er kvalitetssikrede.

Hvordan sletter jeg en observation?
Vælg Naturbasen i top-menuen og klik på "Rediger observationer" Her finder du den observation du vil slette og klikker på den. Du sletter herefter observationen ved at trykke på [Slet] i taleboblen. Bemærk at du ikke kan slette observationer der er kvalitetssikrede.

Kan jeg sløre en observation med følsomme oplysninger?
Nej, du kan ikke sløre observationer længere. Hvis du ikke vil offentliggøre dit fund, skal du ikke indtaste det i Naturbasen.

Hvorfor står nogle observationer med fed rød og grøn skrift?
Farverne indikerer at der er tale om en bemærkelsesværdig observation og er et mål for hvor stor sandsynlighed der er for at møde arterne på egnede lokaliteter på den rette årstid. Arter hvis status defineres som "sjældne" er skrevet med fed Rød og "relativt sjældne" arter er skrevet med fed grøn. Det er den enkelte artskoordinator der vurderer status (sjældenhed) når en ny art oprettes. Kriterierne for statusangivelse er angivet her.

Hvis du mener en art har forkert farvekode, kan du oprette en tråd om det i forumkategorien Artsoprettelse og -redigering.

Hvordan kan jeg oprette en ny lokalitet?
Hvis du mangler en lokalitet på listen, kan du skrive til support@fugleognatur.dk. Bemærk at lokaliteter er officielle stednavne og ikke kan være adresser, vejnavne o.l.

Hvorfor vises nogle observationer ikke på kortet?
Det han skyldes flere ting: 1) Din browser gemmer en tidligere version i sin cache, hvilket oftest kan løses ved at opdatere siden (tryk F5). Tip: se på kortet hvornår det sidst er genereret. 2) Hvis en lokalitet bruges for første gang har den endnu ikke noget UTM-koordinat. Lokaliteten vises på en liste hos Administrator/moderator som løbende lægger manglende koordinater på. Der kan dog godt gå noget tid før en ny lokalitet har fået UTM. Det er ikke nødvendigt at rette henvendelse til Administrator/moderator ang. dette, da det i alle tilfælde gøres så hurtigt som muligt.

Hvordan kan jeg tilføje en ny art på listen?
Du kan i forumkategorien Artsoprettelse og -redigering bede om at få en ny art oprettet.

Kan jeg downloade observationerne?
Du kan downloade alle dine egne observationer via søgefunktionen. Muligheden for download kommer, når du vælger din egen profil under feltet "Observatør" og herefter laver en søgning.

Hvordan bruger jeg feltet "Antal" ved indtastning af en observation?
Du kan enten skrive det nøjagtige antal individer man har set, et ca.-tal eller alternativt estimere hyppigheden af individer. Det bedste er at skrive det nøjagtige antal. Har du set tre admiraler, skrives således "3" under antal.

Hvis du har set ca. 50 admiraler, skriver du "50" i feltet og nævner i kommentarfeltet at det er et ca.-tal. Dette er den næstbedste metode.

Hvis det er arter der er svære eller umulige at tælle, eksempelvis svampe i skovbunden eller græsser på en strandeng, kan du estimere antallet. For planter og svampe skal du estimere ved at skrive 9999 (talrig), 8888 (hist og her) eller 7777 (fåtallig). Hvis der er tale om dyr, eksempelvis sværmende insekter eller marine dyr som kan være svære at tælle, skal du estimere antallet af individer et begrænset område, eksempelvis 5% af et område, og så gange op så det giver 100%. Hvis dette ikke er muligt må du have en idé om, hvorvidt du har set 10, 100, 1.000, 10.000, 100.000, 1.000.000 eller 10.000.000 og så skrive dette estimat ind. Estimaterne skal du som sagt kun bruge ved observationer du ikke har tal på. Bemærk at du kun skal estimere for det antal dyr/planter som du rent faktisk har set med dine øjne - ikke hvad du tror/mener er på hele lokaliteten uden for din synsvidde.

Kvalitetssikring


Hvordan kvalitetssikres observationerne?
Du kan læse alt om det udvalg der kvalitetssikrer observationer, hvem der sidder i udvalget og hvorledes kvalitetssikringsproceduren foregår på denne side.

Hvor lang tid tager en kvalitetssikring?
Kvalitetssikring foretages af frivillige når de har tid og lyst. Derfor kan det tage alt mellem en dag og flere år før en observation bliver vurderet. Hvis en observation herefter umiddelbart kan godkendes, bliver den det uden videre. Men hvis du bliver kontaktet, tager kvalitetssikring yderligere et par dage, og kan i nogle tilfælde herfra tage 14 dage eller længere tid, afhængig af sværhedsgraden i bestemmelsen. Nogle grupper er så svære, at kun få af Controllerne kan vurdere sagerne, og så tager processen selvfølgelig længere tid. I visse tilfælde kan der gå adskillige måneder før observationene er helt færdigbehandlet.

I hvilken rækkefølge kvalitetssikres observationerne?
Vi forsøger at kvalitetssikre de nyeste observationer først, hvor observatørerne har deres fund i frisk erinding. Det betyder nemlig at flere kan besvare de eventuelle spørgsmål om kendetegn mv. der nogle gange kan være nødvendige for at sikre, at en observation er sikkert bestemt og korrekt indtastet.

Kan jeg uploade et billede til en kvalitetssikret observation?
Så længe du under indtastningen af din observation har markeret, at der findes fotodokumentation, og hvis der endnu ikke er uploadet et foto til observationen, kan du altid uploade et billede til observationen. Omvendt kan du ikke uploade flere billeder til en kvalitetssikret observation, hvis der allerede foreligger godkendt fotodokumentation.

kan jeg se hvem der har godkendt observationerne?
Kvalitetsudvalgets medlemmer bestemmer selv om de vil være anonyme. Anonymitet sikrer, at man ikke kontaktes via sin private mailadresse. Medlemmerne bruger meget frivillig(!) tid på at gøre observationerne så pålidelige som muligt og det skal ikke være en del af dette arbejde at der i tillæg kommer personlige henvendelser i den private postkasse som man skal svare på. Man kan altid skrive til support@fugleognatur.dk hvis man har yderligere spørgsmål. Man kan ogsä altid spørge i dialogen med kvalitetsudvalget, hvem der kvalitetssikrer den pågældende observation.

Min observation er ikke godkendt af Kvalitetsudvalget. Kan jeg få at vide hvorfor?
Ja, det fremgår af den tilsendte e-mail som du har modtaget med afgørelsen.

Hvad gør jeg, hvis jeg mener, at Kvalitetsudvalget har godkendt en fejlbehæftet observation?
Skriv til support@fugleognatur.dk og inkluder linket til observationen.

Hvad gør jeg, hvis jeg mener, at Kvalitetsudvalget fejlagtigt har afvist en valid observation?
Skriv til support@fugleognatur.dk og og inkluder linket til den afviste observation.

Jeg har modtaget en e-mail med et link til en formular, men linket virker ikke. Hvad gør jeg?
Dit e-mailprogram deler linket i 2 linier og når du klikker på linket aktiverer du derfor kun den første linie. Kopier i stedet for hele adressen ind i din browsers adresselinie.

Forum


Hvordan stiller jeg spørgsmål i forum?
Klik på menupunktet "Forum" og herefter "Start ny tråd". Husk at vælge den korrekte forumkategori.

Hvordan linker jeg til en tråd i forum?
Det kan gøres på flere måder. I forummet giver brugerne hinanden flere tips. Læs dem her.

Hvordan flytter jeg mit spørgsmål til en anden forumkategori?
Du kan ikke flytte dine spørgsmål fra en kategori til en anden. Husk derfor altid at være omhyggelig med at vælge den rigtige kategori til dine indlæg så du ikke spilder din egen og andres tid. Trods forkert kategori er der aligevel stor sandsynlighed for at du får svar inden for et par dage. Får du ikke det, er det - modsat hvad retningslinierne foreskriver - herefter tilladt at oprette samme tråd igen i den korrekte kategori.

Hvordan sletter jeg mine indlæg i forummet?
Når du først har skrevet og godkendt dine indlæg kan de ikke slettes. I princippet er det ligesom når du poster et læserbrev i en avis. Når den først er trykt kan man ikke fortryde.

Hvordan afmelder jeg mig email-notifikationen?
Du afmelder dig email-notifikationen ved at trykke "Fravælg" nederst i de tråde du deltager i. Hvis du selv har oprettet tråden, kan du pt. ikke afmelde servicen, lige som det i øjeblikket heller ikke er muligt at slå funktionen fuldstændig fra i din profil. Der arbejdes dog på at forbedre systemet, således at emailnotificering bliver 100% frivillig. Hvis du indtil løsningen er på plads vil afmelde alt post fra Fugleognatur.dk, kan du fjerne @ i din emailadresse i din profil.

Hvorfor får jeg ingen mails fra email-notifikationen?
Der bliver sendt masser af mails her fra sitet og det kan skyldes flere ting at du ikke modtager dem. 1) Din emailadresse i din profil er forkert. 2) Du har et for effektivt spamfilter lokalt på computeren som sorterer disse mails fra. 3) Din mailudbyder (TDC, Stofanet e.l.) har et for effektivt spamfilter. 4) Posten er forsinket på en mailserver (er sket nogle gange hos TDC med emailadresser der ender på "@mail.dk") men dukker op i klumper efter nogle dage. Du kan checke med en ny emailadresse fra en anden udbyder hvorvidt det er din nuværende mailudbyder der forsinker eller holder post tilbage.

Findes der en oversigt over hvilke tråde jeg deltager i?
Ja, i din profilvisning kan du se en liste over de seneste tråde du deltager i. Hvis du vil se længere tilbage i tiden, kan du bruge søgefunktionen.

Hvilke tråde vises på forsiden?
Alle aktive tråde vises på forsiden hver gang der er nye indlæg, dog højst 50 gange. Dette sikrer en større eksponering af nye tråde og dermed større chance for besvarelse af disse. Hvis man vil følge tråde med mere end 50 indlæg, skal man tilmelde sig trådens e-mailnotifikation eller bruge siden Aktive tråde.

Galleriet


Kan jeg bruge/købe fotos fra Galleriet?
Ja, du kan bruge eller købe de fotos hvor fotografen har tilkendegivet dette. Klik på linket "Brug af dette foto" lige under det billede du er interesseret i for nærmere oplysninger.

Hvordan uploader jeg et billede til galleriet?
Alle billeder i galleriet er fotodokumentation for en indtastet observation. Du skal derfor først indtaste selve observationen og herefter vedhæfte billedet. Hvis du vil tilføje et billede til en tidligere observation, går du blot ind under ”Rediger observationer” under "Naturbasen" i top-menuen, finder observationen og tilføjer billedet. Billeder der fylder mere end 250 kb nedskaleres automatisk. Du kan benytte både jpg/jpeg og png-filer.

Hvorfor kan jeg ikke give billederne i galleriet karakterer?
Desværre er karaktersystemet blevet misbrugt og for at undgå dette, er det kun aktive brugere der kan give karakterer til billederne i galleriet. Aktive brugere bidrager enten til observationer (min. 25 obs), galleri (min. 3 fotos), forum eller artikler (min. 10 indlæg/svar) eller felthåndbogen (min. 1).

Jeg har afgivet en forkert karakter til et af billederne i galleriet. Kan jeg rette det?
Ja, du kan rette dine karakterer samme sted som du afgav dem

Hvorfor er der et mindstekrav til fotostørrelsen i galleriet?
Mindstekravene sikrer at der ikke uploades billeder der er så små så de ikke kan ses ordentligt på en skærm med høj opløsning.

Er det ikke muligt at uploade billeder der forestiller andet end fugle, dyr eller planter?
Jo, du kan også uploade billeder af landskaber, folk i felten, vejrfænomener, astronomi og sten og fossiler. Find lokaliteten via menupunktet "Lokaliteter" i top-menuen. Når du står på lokalitetens side (som viser lokaliteten placering på et kort) kan du klikke på "Upload foto fra denne lokalitet".

Andre gallerier


Hvordan kan jeg tilføje et landskabsbillede?
Find lokalitetens side via topmenuen "Lokaliteter" og klik på "Upload foto fra denne lokalitet".

Hvordan kan jeg rette/slette et billede?
I flora og fauna galleriet kan du rette/slette et billede på samme side hvor du redigerer observationen til billedet, se under rediger observation. I de andre galleriet kan du kun slette billeder. Hvis du eksempelvis har skrevet en forkert beskrivelse til et landskabsbillede, skal du derfor slette billedet og lægge det ind igen. Du sletter billedet ved at trykke på [Slet billede] som fremgår under billedet.

Felthåndbogen


Hvordan kan jeg blive medforfatter på Felthåndbogen?
Dette kan du læse om her.

Kan jeg tilføje forbedringer til artsbeskrivelserne?
Ja, Felthåndbogen er en Wiki, dvs. at du kan redigere i alle tekster via linket under den enkelte artsbeskrivelse.

Hvordan kan jeg uploade en illustration?
Du kan også uploade en illustration ved linket "Upload illustration" under den enkelte artsbeskrivelse. Bemærk at du kun kan uploade illustrationer til de artsbeskrivelser du selv har oprettet.

Feltguiden


Jeg kan ikke få Feltguiden til at virke i Chrome. Hvad gør jeg?
Start Chrome og skriv "chrome://plugins/" i adresselinjen. På listen over plugins finder du Adobe Reader og aktiverer denne. Findes Adobe Reader ikke på listen, kan den downloades her.

Naturbasen App


Jeg får meddelelse om forkert brugernavn og adgangskode. Hvad gør jeg forkert?
App'en skelner mellem store og små bogstaver i dine login-oplysinger. Det betyder at du med en adgangskode som fx hedder "18mD123" ikke kan logge på, hvis du undlader store bogstaver og skriver "18md123". Skriv din adgangskode som den er, så kan du logge på.

Jeg har set en art 200 meter væk fra min position. Fx en fugl i ved modsatte bred af en sø. Hvordan kan jeg indrapportere den korrekt, når telefonen viser min egen position?
Du tager fat i det blå ikon med din finger og trækker det hen på den position hvor fuglen befinder sig. På figuren kan du se, at der kommer et kryds hvor ikonet lander når du slipper.

App’en vælger altid den nærmeste lokalitet. Men det er jo ikke altid den korrekte og hvad gør jeg så?
Du skal bare vælge det stednavn der passer bedst ved at klikke på lokalitetsnavnet under kortet og vælge en anden fra listen.

Kan man under "Hvad kan jeg se her?" se et kort med observationer?
Med "Hvad kan jeg se her?" kan du se en liste over hvilke arter der er fundet indenfor den valgfrie radius og tidsperiode. Du kan ikke se et kort med markeringer af de enkelte observationer.

Kommer app'en til Windows Phone?
Nej, der er ikke planlagt en version til Windows Phone.

Er der planlagt udvidelser til app'en så man fx. vil kunne se forum, observationer ol.?
Nej, der er ikke planer om at udvide app'en yderligere.

Diverse


Udsendes der nyhedsbreve?
Ja, der udsendes nyhedsbreve. Formålet er en gang om måneden at ridse op hvad der er kommet til på hjemmesiden siden sidst. Man tilmelder sig nyhedsbrevet i sin profil og har desuden muligheden for det når man opretter sig som bruger.

Kan man få lavet nye RSS-feeds?
Da feeds kun bruges af meget meget få brugere er det besluttet ikke at bruge flere ressourcer på denne service. Der vil derfor ikke blive oprettet flere feeds og eventuelle periodiske fejl som eksempelvis "ugyldige fejl" vil ikke blive rettet.

Hvorfor er der reklamer på Fugleognatur.dk?
Fugleognatur.dk er en gratis service hvor driften af websitet financieres af reklamer. De fleste private sites fungerer på denne måde. Der lægges rigtigt meget arbejde i at udvikle og drive Fugleognatur.dk, og derfor er det nødvendigt med en nogenlunde økonomi.

Jeg har set en reklame som jeg synes ikke bør vises her på siden. Hvad gør jeg?
Send en mail via vores kontaktformular med 1) link til reklamens hjemmeside og 2) link til den side hvor du så reklamen. Herefter tager vi stilling til om reklamen skal tages af.

Er der ikke fuglestemmer på www.fugleognatur.dk?
Fugleognatur linkede tidligere til en hjemmeside med fuglestemmer. Denne hjemmeside er nu lukket, hvorfor der ikke længere er adgang til fuglestemmer via www.fugleognatur.dk.

Yderligere hjælp


Jeg kan ikke finde svaret på mit spørgsmål på denne side. Hvordan kan jeg få yderlige hjælp?
Du kan få yderligere hjælp ved kontakte Fugleognatur.dk på nedenstående adresser.

Hvis du fejlmelder noget på siden skal du sørge for at give os tilstrækkelige oplysninger om hvad du mener er galt, således at vi kan spore os ind på fejlen. Ved fejlmelding vil vi gerne vide:

1. På hvilken side (URL) skete fejlen (angiv sidens adresse, dvs http://www..osv)
2. Kom der en fejlmeddelelse og hvad stod der i den?

Kontakt Fugleognatur.dk

Husk først at prøve de ovenstående løsninger, da den tid vi bruger på support, går fra at udvikle nye services og gøre dem vi har bedre.

Kontakt Fugleognatur.dk vedr.:

Support og hjælp - support@fugleognatur.dk

Forslag til forbedringer - forslag@fugleognatur.dk

Andet - support@fugleognatur.dk





Tilpasset søgning
Klik her for avanceret søgning i observationerne


Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator