Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. september 2013

Arenaria i Danmark

Der er kun to arter af Arenaria i Danmark: A. serpyllifolia og A. leptoclados - små enårige urter med siddende, brede blade (ca. så lange som brede) og hele kronblade som er kortere end bægerbladene. Forskellene mellem de to arter er temmelig subtile.

Den mest markante forskel er i kapselens form og størrelse, som ses her. Arenaria serpyllifolia til venstre.

Der er variation i bægerbladenes længde og form, men jeg er usikker på hvor stor indenartsvariationen er her.

Frøstørrelse og -overflade er også forskellige (større hos serpyllifolia), men men ikke ret meget, og er derfor, mener jeg, af begrænset diagnostisk værdi.

Bladformen er forskellig, i hvert fald på typiske voksesteder, og hvis man ser på karakterblade (undgå dem helt forneden og dem tæt på blomsterstanden). Arenaria serpyllifolia har blade som er ca så brede som lange, og næsten rombiske i formen. Bladene er lidt mere aflange hos leptoclados, med udtrukken spids.

Blomsterstanden er typisk tættere hos leptoclados.

Typiske voksesteder er sandede, tørre, forstyrrede steder. Arenaria leptoclados har, synes jeg, en lidt mere "urban" eller "ruderal" tendens.





Foto: Mats H. G. Gustafsson

De senest indberettede arter i Naturbasen: