Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. oktober 2013

Hvem kan have lagt disse æg?

D. 16.10.2013, på familiens sommerhusgrund i Virksund:

På grunden, som iøvrigt er skov/mosepræget 98% naturgrund, har stedets tidligere ejer plantet ganske enkelte "unaturlige" ting, heriblandt midt ude i vildnisset en hortensia (nok fordi han følte sig fristet af, at grunden er surbund fra naturens side, det er man jo ikke vant til). På undersiden af et blad af denne hortensia fandt jeg disse rundt regnet 100 æg. Set med det blotte øje lignede de kaviar (stenbiderrogn, er det vist i realiteten) - hvert æg var vel ca. halvanden mm i diameter.

Men kaviar er det ikke, derimod små rillede cylindre, såvidt jeg kan se. Sorte/gråsorte i farven. Nogle af dem ser ud, som om der allerede ER gået hul på dem, så de er tomme - men om det gælder dem alle, er jeg ikke klar over.

Der skulle vel ikke være nogen, der har et bud på, hvem der kan have lagt disse æg, evt. bare hvilken insektgruppe, vi har med at gøre?

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: