Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. januar 2014

Den ene eller den anden kuglespringhale?

Godt nytår til alle!

D.31.12.2013 havde jeg på vor sommerhusgrund i Virksund den store fornøjelse for første gang i mit liv at finde kuglespringhaler. En enkelt på eet sted, på et andet sted talte jeg 15. Alle opholdt sig på fugtigt, algebegroet træværk (de lever vist af algerne).

Jeg opfattede umiddelbart alle 16 som tilhørende samme art. Gruppen på 15 dyr gik sammen imellem hinanden "som en rigtig familie", og da de virkede så karakteristiske, mente jeg, det måtte blive en smal sag for mig senere at bestemme dem ved at studere udvalget i F&Ns Galleri (kuglespringhaler var som nævnt en dyregruppe, jeg aldrig før havde haft personlig erfaring med). Men uha, der er åbenbart ikke noget, der skal være for nemt i den her branche!

"Mine" dyr tilhører vel alle slægten Dicyrtomina, så vidt kunne jeg hurtigt komme. Spørgsmålet er så bare, om de alle er af arten Dicyrtomina saundersi (at NOGLE af dem er det, er jeg ihvertfald ikke i tvivl om), eller om der også er nogle D. ornata imellem dem?

Jeg har nu fået læst lidt på lektien og har bl.a. lært det ikke særligt opbyggelige, at springhaleeksperten Henning Petersen har kraftig mistanke om, at de her omtalte to arter plus en tredie Dicyrtomina-art i virkeligheden alle er een og samme art, blot med (tilfældige) variationer i farvetegningerne. Men dette er ikke officielt godkendt tankegang, så "vi andre" er indtil videre nødt til at skelne mellem dem, som om der virkelig var tale om selvstændige arter.

I det følgende vil jeg sende en del billeder med tilhørende kommentarer. Kommentarerne kan tjene som en test på, om jeg har forstået "arts"kendetegnene rigtigt. Hvis jeg har fået galt fat i noget, så ret mig endelig, I, der ved noget om de dele!

Først sender jeg nogle billeder af, hvad jeg føler mig helt sikker på, er D. saundersi. Den mørke tegning ned ad "rumpen" ligner nærmest et stiliseret juletræ med vandrette grene.

(fortsættes)



Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: