Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. juni 2007

Fænologi, EFTERÅR-07



Anni & Peter Nielsen (Moderator) skriver d. 16-06-07 kl. 08:53 [Besvar] [Rediger]

EFTERÅRSTRÆK! Godt nok regner det, men alligevel ...

Det er hvert år lige besynderligt at iagttage, men hvor mærkeligt det end kan lyde, så indleder de første fugle deres efterårstræk endnu før vi har nået den egentlige højsommermåned, juli. I slutningen af juni begynder Stor Regnspove trækket mod syd. Andre vadefugle, som starter sydpå nu, eller om få dage, er f.eks. Islandsk Ryle, Krumnæbbet Ryle og Sortklire. Det virkelig fascinerende ved disse arter er, at det er de gamle fugle der trækker nu, og vi får derfor lejlighed til at se dem i deres, for nogle arters vedkommende, særlig smukke sommerdragter.

De sidste par dage har der f.eks. rastet mellem 3 og 5 Sortklirer ved Egå Engsø - og disse fugle er virkelig KULsorte og i yngledragt. (Sortklirehannerne bliver ved ungerne oppe i Nordskandinavien og Nordrusland, og trækker først sydpå i august, og senere ungfuglene). Andre tidlige efterårstrækkere er Lille Regnspove, som ikke yngler i Danmark, men som ses på vej mod syd igen allerede i juni (de fleste dog første i juli/aug.) - og Mudderklire, Tinksmed m.fl.

Og det var måske en anledning til at starte en ny tråd som kunne erstatte denne efterhånden tunge (fotos!) tråd: FÆNOLOGI, efteråret -07?

Vh/Peter

*

Niels J. Henriksen skriver d. 17-06-07 kl. 08:40 [Besvar] [Rediger]

Samtidig er der de sidste dage dukket sene trækgæster op sydfra. I begyndelsen af ugen var det rødstjert og i dag grå fluesnapper.

Jeg hørte den første lille regnspove for mere end en uge siden, og da efteråret er nogle måneder væk er det måske snarere "sommerfænologi"

*

Anni & Peter Nielsen (Moderator) skriver d. 17-06-07 kl. 10:49 [Besvar] [Rediger]



*

Hej Niels -

det er rigtigt, at man også nu kan se enkelte Lille Regnspove her i landet. Men det egentlige forårstræk ebber ud omkring 1/6, som det også ses i DOF-basen: - se linket HER

Min pointe ovenfor var, at man i DK allerede NU kan iagttage de voksne hunners tilbagetræk fra de nordlige ynglepladser.

*

Måske skulle vi på F&N overveje at ændre navnene for spoverne, så de kommer på bølgelængde med andre kanalers:

Lille Regnspove = Småspove

Stor Regnspove = Storspove

vh/Peter



*

Svend Ove Jensen skriver d. 17-06-07 kl. 11:56 [Besvar] [Rediger]

Ja,det er ikke altid nemt med de navne,men se hvordan det gik med Kornværling.Det var ikke vellykket.Personligt synes jeg ikke at Småspove er særlig vellykket.I alt andet derude, planter insekter og fugle bruger man "lille".Jeg synes også det er forkert at man ikke kan finde "Regnspove"på feks. "Netfugl",da det officielle er at navnene er valgfri.Og det er endda DOF der kommer med den udmelding.

*

Michael Filtenborg (Artskoordinator) skriver d. 17-06-07 kl. 12:02 [Besvar] [Rediger]

Ja de officielle navne for fuglene står mange stedder fri mellem deres gamle og deres nye navne. og derfor synes jeg ikke man bør rette i dem her på F&N, man kan tilføje synonymer til de enkelte arter her på siden og det er vel rimeligt at man tilføjer de to foreslåede navne.

Jeg kan godt forstå at man ville have navne på alle de fugle hvor man ikke havde navn i forvejen på dansk, men hvorfor skulle navneudvalget også skifte de i forvejen kendte og brugte danske navne?

*

Anni & Peter Nielsen (Moderator) skriver d. 17-06-07 kl. 12:03 [Besvar] [Rediger]

Det kan du have ret i, Svend Ove. Personligt holder jeg også mest af navnene Lille og Stor Regnspove.

Problemet er bare, at man så er fuldstændig ladt i stikken hvis man søger på Lille og Stor Regnspove på andre 'kanaler'. Og ikke søger på Små- og Storspove.

Kunne andre ikke evt. kommentere dette med navngivningen?

Jeg afkopierer lige de seneste indlæg fra denne tråd - og starter en ny: Fænologi, efterår -07.

vh/Peter






De senest indberettede arter i Naturbasen: