Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. maj 2005

Peberholm - Naturreservat??



Peberholm (i Tårnby Kommune)er den kunstige ø der blev etableret i Øresund i forbindelse med Øresundsbroen.

Under det sidste års tid har jeg passeret over broen ret mange gange, både i bil og i tog. Jeg har lagt mærke til at der er kommet mange ynglende fuglearter på Peberholm - alle synlige fra broen.

Gravand, Strandskade, Stor Præstekrave, Lille Præstekrave, Sanglærke, Hvid Vipstjert, Stenpikker, Stormmåge samt sandsynligvis nogle der ikke er så synlige såsom pibere. Vandrefalk bruger ofte Peberholm som raste/hvileplads. Det er også muligt at Bramgås yngler - da de ses ofte (parvis).

Der er mig bekendt ikke offentlig adgang til øen - ikke engang for fuglekiggere.

Men,men, men.....så har Amager Atletik Club igen i år (18. juni)arrangeret "Broløbet" - et løb med mange deltagere - med udgangspunktet på Peberholm. Se www.broloppet.com Derved kommer flere tusinde folk til at trampe rundt, midt i ynglesæsonen, på denne her ret specielle ynglelokalitet.

Løbet sponsoreres af en lange række firmaer o.l. f.eks. Danisco, Malmö Stad, Sydsvenskan, Folksam, Faxe Kondi, HUR m.m. Arrangementet er deuden delfinancieret af INTERREG IIIA-Öresundsregionen/Europæisk Unionen - Regionale utvekslingsfonden.

Jeg finder det urimeligt at denne nye spændende lokalitet bliver "misbrugt" på denne måde - og specielt midt i ynglesæsonen.

Jeg er ikke selv medlem af Danmarks Naturfredningsforening, men mener at de burde blande sig, samt at vi alle burde skrive til de implicerede parter - kommune, atletik clubben, Malmö Stad, EU osv., og gøre dem opmærksom på denne situation. For her handler det ikke om penge, men om miljø.

Hvad siger I så?

:-D

De senest indberettede arter i Naturbasen: