Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. juni 2007

Hvilken hvid korsblomst (draba) i Nordvestgrønland?

Allerførst, jeg er i tvivl om det overhovedet er OK at spørge om dette i dette forum, da det er en plante jeg har observeret uden for Danmark, men dog i det Danske Rige? Jeg så der også var et forum for udenlandske obs, men det så udelukkende ud til at indeholde forespørgsler om dyr, så jeg var bange for at indlægget ikke ville blive set af fagkyndige.

Til sagen. Jeg opholder mig i Upernavik, Nordvestgrønland sommeren over og har sat mig for at fotografere og artsbestemme de mest karakteristiske planter jeg ser her. Jeg er egentlig ikke botanik-kyndig og det eneste opslagsværk jeg endnu har er "Grønlands Natur" - og så nettet... Og det er gået helt godt indtil nu med artsbetsemmelsen, men med denne plante kan jeg ikke hitte ud af det.

Jeg har observeret og fotograferet planten på to forskellige grøftekanter i Upernavik by i den sidste uge. Først troede jeg egentlig at det var en fjeld-bjørnebrod (tofieldia pusilla), idet den kugleformede blomsterklase ligner meget, men bladede ligner ikke. Ved et gundigere kig (fire kronblade og fire dækblade) har jeg sporet mig ind på at det nok nærmere er en korsblomst (draba).

Bogen jeg har beskriver dog kun seks ud af 19 draba-arter i Grønland, og jeg synes ikke det ligner en af dem. Den det kommer tættest på er Norsk Draba (Draba norvegica), som har næsten de samme blade, men ikke den samme kuglerunde blomsterklase. Jeg har også prøvet at se efter billeder af draba på nettet, men synes ikke jeg kan finde et match. Er det monstro en hybrid?

med venlig hilsen

Kim Hansen


Foto: Kim Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: