Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. april 2014

Østlig Takvinge fundet for første gang i Norge d. 22 april 2014.

Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas fundet for første gang i Norge d. 22 april 2014 ved Trollsvann i Andebu kommune, i Vestfold fylke (ca 100-130km syd for Oslo på vestsiden av Oslofjorden) af Reidar J D I Voith på rødvinssnore.

Hei Lars, Først av alt, tusen takk for noen fine hjemmesider med flotte bilder av sommerfugler!

Jeg ser du har fulgt xanthomelas sin bevegelser i Pinseskoven og ellers i det sydlige Skandinavien, og du nevner også på at arten burde kunne dukke opp i Norge.

I den forbindelse vil jeg gjerne få nevne at jeg i dag så xanthomelas ny for Norge i Vestfold fylke (ca 100-130km syd for Oslo på vestsiden av Oslofjorden), nærmere bestemt ved Trollsvann i Andebu kommune. Jeg fikk lokket 2 hann til sukker. I morgen vil jeg lokke videre, så får vi se hvor mange som kan finne på å dukke opp.

Vennlig hilsen Reidar J D I Voith



Foto: Lars Andersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: