Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. juli 2014

Forfra til Hobro, del II : nu med kartofler ....

Ferietiden er over os. Fra stærke varmegrader og tørke nu til mere moderate temperaturer samt livgivende regn. Det sidste gælder dog ikke for kartoflerne.... :-S

I kartoffelmarken er der ikke grønt længere -skimmelen har hærget på usprøjtede parceller og planterne står med visne, brune blade. Aldrig et godt syn.

Udbyttet bliver mindre, og hvad værre er, kan knoldene blive angrebne og dermed uspiselige. Dette gælder især en "feinschmeckersort" som Aspargeskartofler. Her kan udbyttet blive halveret.

Derfor er det nødvendigt at foregribe begivenhedernes gang...

Fjernelse af de visne, skimmelbefængte plantedele eller som jeg har praktiseret i en årrække : Sort plastik eller presenninger over rækkerne....

Dette gælder kun for Aspargeskartoflerne. Bondekartofler er betydeligt mere hårdhudede og behøver ingen anstrengelser -

her kun sporadiske og sjældne angreb af knoldsmitte.

Lad tråden stå i kartoflernes tegn

-hvilke sorter dyrker vi.....

Hos Gerners ved jeg, dyrkes Ballerinaer - dem har jeg også en slant af, foruden den gennem en del år foretrukne Fontana . Aspargeskartofler dyrkes som velgørenhedskartofler, dvs skænkes til værdigt trængende.... ;-)

King Edward er efter min mening en af de allerbedste kartofler - på dette punkt kan der nikkes bifaldende til vore naboer derovre.... der kan man alle steder købe de rødbrogede kartofler med den fine smag og konsistens....

Desværre er de lidt svære at dyrke på sandjorder som Øksedal..... bliver let angreben af rust....

Bintje er en god gammel sort, som efterhånden sjældent ses i butikkerne....kan blive så skøn letmelet

Og hvad er en melet kartoffel..... ??

Hov, nu er jeg vistnok i "ævlehjørnet" .... så

derfor -hop på kartoffelvognen....ææhh forfraHobrosuperligavognen....... vi snupper en måneds tid med friskopgravede kartofler og friske indtryk derudefra marken/køkkenhaverne og så må der da godt komme en blomst, en lille flue og en lille svamp henad vejen.....

Her et link til sidste tråd , som Sædelighedsudvalget har sat en stopper for... ;-)... inden det går helt galt...

www.fugleognatur.dk...show_message

vel mødt derude og god morgen

:-)


Foto: Per Taudal Poulsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: