Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. august 2014

Anmeldelse af ”Svampe - du kan spise”.

Det er overordentlig svært ikke at juble højt over Jens. H. Petersens nye udgivelse, ”Svampe - du kan spise”, som henvender sig til såvel nye som erfarne spisesvampsamlere.

Hvor ville jeg ønske, at den havde været tilgængelig, da jeg i sin tid begyndte at interessere mig for svampe, herunder specielt de spiselige arter. Min første lærebog var ”Politikkens Svampe i farver” fra 1971, med akvareltegninger og snørklet tekst, så den var ærlig talt ikke til megen hjælp for en usikker nybegynder.

Der er siden udkommet flere rimelig gode spisesvampebøger, men denne her bog er helt unik, fremragende skrevet, med en pædagogisk formidlingsevne, som gør den forståelig for enhver, og ikke mindst krydret med et overflødighedshorn af smukke og sanselige billeder.

Bogen omhandler omkring 40 af de bedste genkendelige arter. Bestemmelsen guides med en let tilgængelig metode, som gør den brugbar for enhver.

Den første del af bogen redegør for flere af de spørgsmål, som ofte høres blandt nybegyndere. Hvor finder jeg svampene, hvornår dukker de op, hvordan bestemmes arten, og ikke mindst, hvordan undgår man de giftige. Emnet bliver omhyggelig belyst, ligesom der er råd til plukketeknik, klargøring, opbevaring og andre anvendelsesmuligheder, som f.eks. garnfarvning. Som appetitvækker er det hele pakket ind i flere forslag med indbydende opskrifter på svamperetter.

Bogen beskæftiger sig selvfølgelig også med de giftige arter, når der tales om spiselige svampe. Et godt kendskab til disse og mulige forvekslinger er et must, når der samles svampe, og også her er bogen yderst anvendelig.

Resten af bogen er hovedsagelig inddelt i svampegrupper efter typiske kendetegn. Specielt denne opdeling gør bogen nytænkende og dermed særlig velegnet til den uerfarne. Rørhatte f.eks., er en rigtig god begyndersvamp, som er opdelt i en meget simpel karakternøgle med skællet stok, slimet hat samt en beskrivelse af de forskelligt farvede rør og andre kendetegn. Selvfølgelig verificeret med fine vellignende billeder.

Pigsvampe, kantareller, trompetsvampe, morkler, blomkålsvampe og mange andre kulinariske svampe får en grundig introduktion, suppleret med fine opskrifter, og de knapt så kendte porresvampe, har også fået plads i bogen, herunder den i Danmark desværre uddøde fåreporesvamp, som skulle være meget velsmagende.

De flotte skørhatte inddeles i grupper efter hattens farve , og mælkehatte efter mælkens farve og smag. Lamelsvampene bliver guidet videre med sporefarve og hvordan lamellerne møder stokken. Sidst i bogen omtales støvbolde og bævresvampe. Enkelt og overskueligt.

Bogen er ikke større, end at den fint kan medbringes i felten, og jeg vil anse den for at være en værdifuld støtte på svampeturen, både for nybegynderen og den mere rutinerede. Med mit personlige kendskab til svampelitteratur, så må dette være noget af det bedste på markedet, så konklusionen må være, at Jens H. Petersen har overgået sig selv endnu en gang. Den mand kan andet, end at avle økologiske æbler!

Petersen J.H., 2014 Svampe – du kan spise. Gyldendal, København. 152 sider. Vejl. pris kr 199.


Foto: "Svampe – du kan spise" af Jens. H. Petersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: