Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. august 2007

ID af Klitsandspringer

Hej,

Der er desværre ingen billeder uploadet af Klitsandspringer (Cicindela maritima) i galleriet. Er der nogen der kan gøre rede for de væsentligste foreskelle mellem denne og så Brun Sandspringer (Cicindela hybrida) ... eller evt. har billeder de kan uploade? Jeg fandt dette billede på nettet via Google, som er bestemt som Klitsandspringer:

users.skynet.be...Cicindela-maritima

Jeg synes f.eks. til forveksling at mønstret på bagkroppen ligner det på f.eks. Jens Stolts sandspringer fra galleriet uploadet som Brun Sandspringer:

www.fugleognatur.dk/gallery...

... men jeg er som sagt i tvivl om hvilke kendetegn man skal kigge efter for at skelne de to arter fra hinanden.

Jeg håber nogen kan kaste lidt lys over sagen. Hvad er udbredelsesområdet for Klitsandspringer i DK iøvrigt? Der er kun to observationer indtastet her på F&N - begge fra Frederikshavnområdet ... er det en overset art?

Mvh Christian




De senest indberettede arter i Naturbasen: