Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. september 2014

Vandranunkler og Flora Nordica - mærkeligt?!?

Jeg har helt sikkert overset noget, men kan ikke lige få øje på det.

Jeg sidder og bestemmer en ret så langbladet vandranunkel fra Tude Å efter Flora Nordica (FN) fra 2004. Nøglepunkt 3 i FN lyder således:

- - - - -

3a Capillary leaves (gællebladene) longer than the internodes; terminal segments subparallel --> R. fluitans og R. penicillatus.

3b Capillary leaves (gællebladene) shorter than or as long as the internodes; terminal segments divergent --> R. confervoides, R. peltatus og R. aquatilis.

- - - - -

Nu er det så, at det bliver mærkeligt! :-O

- - - - -

I Den Nye Nordiske Flora (2003) viser illustrationerne, at:

Hos R. fluitans er de udvoksede gællebladene kortere end internodierne. (Passer ikke med FN-nøglen)

Hos R. penicillatus er det udvoksede gælleblad længere end internodiet. (Passer med FN-nøglen)

- - - - -

I Danske Vandplanter (1990) fra Miljøministeriet viser Jens Christian Shcous tegninger, at:

Hos R. peltatus er de udvoksede gælleblade lidt længere end internodierne. (Passer ikke med FN-nøglen)

Hos R. aquatilis er de udvoksede gælleblade længere end internodierne. (Passer ikke med FN-nøglen)

- - - - -

Er der nogen, som kan bringe mig ud af min forvirring ved at fortælle, hvorfor jeg læser Flora Nordica helt galt?

Hilsen

John


De senest indberettede arter i Naturbasen: