Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. august 2007

Cacyreus marshalli i Nordspanien

Da jeg i går (som så mange andre dage) var en tur ude i Ebrodeltaet for at ringmærke fugle, blev jeg pludselig opmærksom på en lille blåfugl, der fløj rundt i et havebed. Jeg fulgte efter den og observerede den meget grundigt og meget tæt på, da den gav sig til at lægge æg på en Pelargonium i en krukke. Først troede jeg, at det var en Leptotes pirithous, som er relativt almindelig i min have (i bjergområde), men det gik hurtigt op for mig, at det måtte være en anden art, som jeg ikke havde set tidligere. Oversiden var jævnt brun med tydelige hvide rander, og undersiden var markant brun- og hvidmønstret. På bagvingerne sås tydeligt en lille 'hale' og en mørk øjeplet.

Hjemme igen, med min sommerfuglebog i hånden, fandt jeg ud af, at det efter al sandsynlighed var en Cacyreus marshalli, jeg havde set. Jeg blev lidt overrasket over at læse, at sommerfuglen er en indslæbt sydafrikansk art, og jeg vil nu gerne vide, om jeg bør melde den ind nogen steder? I følge min bog ('Europas sommerfugle' fra Gad) er den ikke tidligere observeret her i området (ca. 200 km syd for Barcelona).

Jeg fik ingen billeder, men kan ved lejlighed vende tilbage og lede efter den igen, hvis det ville være interessant med et billede af dyret og/eller dens værtsplante. Er der nogen, der ved noget om denne arts aktuelle udbredelse?

Med venlig hilsen Iben


De senest indberettede arter i Naturbasen: