Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. oktober 2014

Euceraphis på Vorte-birk

Set den 20/10 2014 i Aalborg. En lille gruppe på 5 bladlus sad på undersiden af et blad på Vorte-birk. Træet er identificeret med Den store nordiske flora i hånden, og der er ikke nogen Dun-birke i nærheden (min nabo har lige på den anden side af skellet 3 Vorte-birke, som har grene hængende ind over min grund).

Efter Stigs bestemmelse af en lignende bladlus www.fugleognatur.dk...show_message, er jeg rimelig sikker på, at der er tale om enten Euceraphis betulae eller E. punctipennis.

Jeg har prøvet at bestemme lusene med nøglen her www.aphidsonworldsplants.info/C_HOSTS_Bet_Byt Så vidt jeg har kunnet måle på mine fotos er forholdet mellem basen på 6. antenneled og 2. bagfodsled 1,2 : 1,0. Så vidt jeg kan se, må der altså være tale om Euceraphis betulae. Kan det bekræftes?

Er der i øvrigt tale om voksne bladlus eller nymfer?

VH Line


Foto: Line Sabroe

De senest indberettede arter i Naturbasen: