Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. december 2014

Cis castaneus?

Fundet i dag nær Søskov ved østenden af Mossø.

Længde 2,2mm

Cis linaetocribratus er udelukket fordi pronotums forhjørner på denne art skal være stumpvinklede, punkterne på dækvingerne skal danne 4-5 regelmæssige punktrækker og desuden skulle den være 1,5 mm.

Ok, i Danmarks Fauna er den anden mulighed så C. nitidus. Dengang betragtedes de nuværende C. castaneus, C. jacquemartii og vistnok også C. glabratus åbenbart blot som varieteter af C. nitidus, men nu er de så opsplittet. Det nævnes at varieteterne adskilles ved formen på pronotums forhjørner.

C. nitidus (som jeg formoder er den nuværende C. castaneus) har spidsvinklede forhjørner og C. jacquemartii har stumpvinklede forhjørner (og C. glabratus har retvinklede forhjørner).

Mit individ har spidsvinklede forhjørner og pronotums form generelt passer også bedst til Cis castaneus. Den ligner også Klaus'' nyligt uploadede dyr på et prik. www.fugleognatur.dk/gallery...

Den hidtil eneste kendte lokalitet i Østjylland(i følge rødlisten) er Løvenholm Skov på Djursland.

Det er lidt af et detektivarbejde, men er Klaus eller andre enige i min konklusion? :-)

Mvh. Mathias


Foto: Mathias Holm

De senest indberettede arter i Naturbasen: