Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. december 2014

Skovmus eller halsbåndmus?

Musen her lå 19.12.2014 død i en musefælde i familiens sommerhus i Virksund (skov/mosepræget område). Jeg er i tvivl om arten. Ved første øjekast tænkte jeg "halsbåndmus" pga. pelsfarverne og de store øjne og ører. Men nogle ting generede mig:

1) Jeg syntes ikke helt, den var stor nok til at være en sikker (voksen) halsbåndmus. Kvajhovede som jeg (sommetider) er, fik jeg ikke målt den, selvom situationen da for en gangs skyld gjorde det muligt; mit øjeblikkelige skøn over kropslængden (fra snudespids til halerod, minus halen) sagde "6-7 cm, ikke mere", og skøn kan man selvsagt ikke altid stole på. Men alligevel! Jeg har før set ganske mange halsbåndmus i min tid, og det var som følge af denne tidligere erfaring med dem, at jeg straks blev skeptisk ved synet af denne tråds dyr: hvis det var en halsbåndmus, så var det ihvertfald den mindste af slagsen, jeg endnu har set.

2) Det forekommer mig, at musens hale er en ubetydelighed kortere end den øvrige krops længde. Og halsbåndmus skal jo have haler, der er længere end kroppen. Her kan jeg dog ikke helt udelukke, at døden i musefælden kan have kunstigt forlænget dyrets hals en smule; det er marginaler, vi her er ude i.

Der kommer lidt mere tekst, men det må være på sin plads at vise nogle billeder nu. Først musen i sin helhed (beklager, den er noget medtaget), hvor også forholdet mellem krops- og halelængder kan ses:

(fortsættes)



Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: