Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. december 2014

Skovmus eller halsbåndmus, version 2

Jeg vil lige prøve med denneher igen: det drejer sig om en mus, fundet død i musefælde i Virksund d.18.12.2014 (og ikke d.19.12., som jeg før kom til at skrive), og som jeg først beskrev i en tråd for et par dage siden www.fugleognatur.dk...show_message Desværre fik jeg dengang, forståeligt nok måske, et svar på trådens spørgsmål, inden jeg var færdig med problemfremlæggelsen, og svareren missede derved sagens nok allervæsentligste punkt. Siden har ingen budt ind på tråden - måske fordi svarforsøget gav den gult flag? Men jeg er stadig grumme nysgerrig efter at vide, om musen mon var en skovmus eller en halsbåndmus (hvis det i det hele taget KAN afgøres). Jeg gentager lige et af billederne fra den tidligere tråd her. Er det, man ser fortil på dyrets bryst, en halsbåndmus'' "halsbånd" foran forbenene, eller en skovmus'' "lange gyldne plet mellem forbenene"?

Iøvrigt vil jeg henvise til den tidligere tråd og siger på forhånd stor tak, hvis nogen mener at kunne hjælpe.

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: