Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. januar 2015

rotte, hamster eller mosegris?

Er ved at få bygget nyt badeværelse i min store dobbelte lejlighed. Et par dage før jul, ser min mor, da hun skal ud fra gæsteværelset hvad der ligner en lille sort mus der løber rundt i entreen. Hun lukker døren igen og går ud et øjeblik senere, hvor den så har rullet sig sammen til en lille bold under en taburet og da hun laver lidt støj løber den over bag en støvsuger. Vi får vicevært og skadedyrsbekæmperen ud, som nok mener det er en rotte, der er kommet op gennem afløbet, hvor mureren har glemt at lægge risten tilbage, øv!! Om aftenen pusler det inde i mit soveværelse og til sidst finder vi en lille mørk snude, der stikker op fra et hul ved et mindre rør. Får barrikaderet hullet for natten, og får det dagen efter stoppet til med noget net. D 24.12. er den gået i fælden (har 5 fælder) og en af de 2 udlagte rosiner er også spist. Umiddelbart er den lidt sød, ligner ikke en rotte synes vi. Halen er kun 1 cm lang. Sender foto til skadedyrsbekæmpelsen, som er meget i tvivl. Han har ikke set noget lign. før og diskuterer det med sine kolleger, der mener det er en mosegris. Hvordan den er havnet i min lejlighed på 1. sal er godt nok lidt mystisk. Han selv mener det er en rotteunge, men nu kunne jeg godt tænke mig at høre jeres mening. Der har ikke været noget støj om natten siden d. 24.12. og ingen spor af dyr noget sted. Og de 2 fælder står stadig tomme, ligesom rosinerne er urørte. Men jeg frygter stadig at der ligger flere unger et sted... puha..


Foto: Jessica Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: