Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. januar 2015

Carpelimus corticinus?

Fundet i opskyl nær Veng, Skanderborg Kommune, d 13. januar.

Længde: 2,1-2,2mm. Når man kigger i Danmarks Fauna bd. 57 er den eneste forvekslingsmulighed Carpelimus impressus, der er tydeligt bredere, se her:

www.colpolon.biol.uni.wroc.pl/carpelimus-impressus

Mit dyr ligner også meget godt Ruths:

www.fugleognatur.dk/gallery...

Nu kiggede jeg så dog i andet tillægsbind hvor der er fundet en ny art, Carpelimus obesus - der står ikke meget om den, men vurderet ud fra billeder af arten på nettet, kan den vist næppe forveksles.

Der er også tilføjet en art som kunne tænkes at være at finde i Danmark og den netop kan forveksles med Carpelimus corticinus. Citat fra s. 63:

"Tr. subtilicornis Roub. Meget nærstående til corticinus, men adskilt fra den ved, at hoved og pronotum i bunden er yderst fint mikrochagrineret (først tydeligt ved 100 ganges forstørrelse), hvorved punkturen virker mindre skarp, at tindingerne er tydeligt kortere end (hos corticinus ca. så lange som) øjet, at følehornene er lidt slankere og deres 6. og 7. led ikke (hos corticinus noget) tværbrede, og at hannens parringsorgan er afvigende formet. Længde 2-2,3 mm.

Arten, der vistnok ofte har været sammenblandet med corticinus, angives at være vidt udbredt i Mellemeuropa og er ikke særlig sjælden i Holsten og i Hamburgegnen. Levevis som corticinus og i hvert fald en enkelt gang fundet sammen med den. "

Her synes jeg faktisk at tindingerne virker lidt kortere end øjet (i hvert fald når man kigger på hovedets sider), dog passer følehornenes beskrivelse udmærket til Carpelimus corticinus.

Er det en nogen herinde tør udtale sig om, eller skal den forbi Jan? :-)

Mvh. Mathias


Foto: Mathias Holm

De senest indberettede arter i Naturbasen: