Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. juli 2015

Lille fin muserede bygget på strå- hvilken mus?

Da min mand i går gik ud med sin le, for at rydde nogle brændenælder o.lign. i udkanten af vores have, som støder op til marken, fik han slået nogle lange stive græsser af, på hvilke en lille mus havde bygget en fin rede, med et ganske lille hul i.

Musen pilede ud af reden, og jeg fik først nys om det i dag. Jeg har søgt efter billeder af musereder for at finde frem til hvilken beboer det var. Musereden havde, så vidt jeg kan skønne, altså ingen jordforbindelse. Hullet den løb ud af var næsten ikke-eksisterende, selve reden målte vel ca. 10-12 cm. på den længste led. Det er min støvlesnude der ses i nederste venstre hjørne (str. 38 :-)).

Den muserede jeg synes ligner mest, på de fotos jeg fandt frem til, var fra en Dværgmus. Er der mulighed for andet?

Mvh. Ulla













Foto: Ulla Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: