Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. oktober 2007

Danmarks Halvgræsser - en boganmeldelse

Jens Christian Schou har gennemskrevet og udvidet sin bog fra 1993 om Danmarks Halvgræsser. Resultatet er blevet godt, og bogen er et must for den, der vil beskæftige sig mere grundigt med den store gruppe af vores karplanter, som halvgræsfamilien med sine knap 90 arter udgør. Jens Christian Schou har både skrevet teksten og tegnet de udmærkede tegninger.

Starslægten - Carex – er med sine i Danmark ca. 60 forekommende arter vores artsrigeste slægt i den danske flora, hvis vi ser bort fra apomikterne i Mælkebøtte, Brombær m.v. – Der er selvfølgelig også spændende planter i Halvgræsfamilien foruden starslægten, bl.a. slægterne af kogleaks, Avneknippe, Næbfrø o.s.v.

Starerne og halvgræsserne virker svære, fordi man ved bestemmelsen skal se på detaljer som skedehindetilhæftning, frugthylstre o.s.v. – hvor man hos de mere spektakulære karplanter ofte ser på mere iøjnefaldende ting.

Nogle er dog lette at huske. Man husker altid den i Danmark sjældne 1-2 meter høje Avneknippe, når man en gang har prøvet at skære fingrene til blods på den skarpt savtakkede trekantede blade. Skov-Kogleaks er, er også en flot og spektakulær sag. Men mange halvgræsser virker for den overfladiske iagttager lidet iøjnefaldende og ret anonyme.

Nogle halvgræsser, herunder starer, kan godt finde på at hybridisere. Men hybriderne er i reglen sterile - bortset fra Gul Star-gruppen (Gul Star, Krognæb Star, Dværg-Star, Grøn Star, Høst.-Star m.fl.), hvor man godt kan finde svært håndterlige hybridsværme, hvor planterne krydser tilbage og videre – og det hele godt kan blive noget uoverskueligt. Danmarks Halvgræsser behandler på udmærket vis disse hybrider, som kan give botanikeren så mange problemer.

Bogen har gode nøgler, både til halvgræsser i blomst og halvgræsser i vegetativ tilstand. Den vegetative nøgle er ikke særlig svær at bruge, og faktisk kan man bestemme alle halvgræsser til art også med den vegetative nøgle.

Af iøjnefaldende ændringer i forhold til udgaven fra 1993 er indføjelsen af gode sort-hvide fotos af karakteristiske dele, mest blomsterstande, af hver enkelt art . Forvekslingsmuligheder er godt og grundigt beskrevet. Der er også sket væsentlige udvidelser på andre områder. Bl.a. er medtaget arter forekommende i tilgrænsende dele af vore nabolande: Skåne/Sydsverige og Slesvig-Holsten. – Netop fordi mange halvgræsser er så oversete og anonyme, er det ikke usandsynligt at man de kommende år vil gøre nyfund i Danmark af arter, som forekommer i vores naboland.

Den eneste kritik af bogen jeg har, er at jeg synes, at udbredelseskortene og beskrivelserne for hyppighed og forekomst er noget for konservative. Bl.a. mener jeg ud fra mine egne feltmæssige erfaringer og iagttagelser at oprindeligt kysttilknyttede arter som Blågrøn Kogleaks, Strand-Kogleaks og Sylt-Star er langt mere almindelige i indlandet end bogen giver udtryk for. Blågrøn Kogleaks og Strand-Kogleaks står ved mange vejsøer og regnvandsbassiner og også gadekær og er faktisk efterhånden almindelige i indlandet i vores stadig mere af trafikken prægede Danmark. Det skyldes måske vejsaltningen, men klimaændringerne er sandsynligvis også medvirkende. – Jeg synes også at hyppigheden af f.eks. Spidskapslet Star er undervurderet; den er faktisk ret kraftigt trafikspredt de senere år og optræder mange steder på vejskråninger o.l.

I øvrigt har jeg hørt, at Jens Christian Schou sammen med andre arbejder på en bestemmelsesbog om de danske græsser vistnok i Dansk Botanisk Forenings regi. Det bliver en større sag med over 200 arter og underarter, altså mere end dobbelt så mange som her. – Jeg ser frem til ”græsbogen” med store forventninger ud fra mine erfaringer med de glimrende botaniske bestemmelsesbøger, som Jens Christian Schou har produceret eller været involveret i indtil nu. Foruden Danmarks Halvgræsser bl.a. Danmarks Skræmplanter, Nordiske Brombær og De Danske Høgeurter. Alle er udsolgt fra forlaget!

Den ny udvidede udgave af Danmarks Halvgræsser koster 215,50 kr. og kan bestilles ved at sende en mail til kontaktadressen på Biologisk Forening for Nordvestjyllands hjemmeside: www.bfn-nyt.dk/ som så fremsender bog + faktura. Bogen er helt bestemt pengene værd!

Danmarks Halvgræsser. 2. Reviderede udgave. BFNs forlag 2006. ISBN 87-87746-07-7. Jens Christian Schou

De senest indberettede arter i Naturbasen: