Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. oktober 2015

DDT = antallet af fugle forøges



Jeg har lige læst bogen "Det kreative samfund".

Den er skrevet af finansmanden Lars Tvede, og derfor skal man ikke overraskes over at plusord er Bjørn Lomborg, vækst, vækst, udlicitering mv.

Sproget er levende og letforståeligt. Det skinner således tydeligt igennem, at han ikke har meget til overs for andre tanker og ideer end hans egne.

Han har en kommentar til stort set alt; intet for stort, intet for småt.

Om fugle og DDT skriver han bl.a.:

"Men hvad med fuglene? Senere undersøgelser har vist, at DDT kan føre til, at visse fuglearter laver tyndere æggeskaller. Men det påfaldende var, at fuglelivet rent faktisk var steget markant frem til udgivelsen af Carson''s bog. ("Carson''s bog" er "Silent Spring" skrevet af Rachel Carson. Udkom i start-60''erne. Min kommentar).

Den mest prominente kilde til fuglepopulationens størrelse i USA er nok Audubon Society, som er en organisation af fugleinteresserede, der hvert år laver Christmas Bird Counts. De foregår ved, at organisationen sender sine medlemmer ud i naturen for at tælle fugle. I 1941 - lige før indførelsen af DDT - talte 2.331 observatører hver gennemsnitligt 1.480 fugle. I 1960 havde de 8.928 observatører, som hver gennemsnitligt talte 5.860 fugle. Fuglebestanden syntes altså næsten firedoblet, efter at man havde indført DDT.

I 1967 bragte Virginia Department of Agriculture en analyse heraf, hvor man konkluderede, at DDT havde forøget fuglebestanden, bl.a. fordi myg også spredte sygdomme blandt fugle, fordi deres føde blev mindre beskadiget af insekter, og endelig fordi DDT stimulerede fuglenes forsvar mod naturlige giftstoffer".

Jeg har prøvet at Google værdien af ovenstående påstande, men kan ikke rigtigt finde noget. Heller ikke på Audubon''s hjemmeside.

Er der nogen der kan hjælpe med en mere nuanceret tilgang?

Mvh.

Johnny H.

De senest indberettede arter i Naturbasen: