Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. december 2015

Atrichopogon på oliebille?

Inspireret af Walther''s interessante fund af den drabelige pukkelflue Pseudacteon lundbecki (www.fugleognatur.dk/gallery... gik jeg en tur i de digitale gemmer på computeren.

Sidste år fotograferede jeg et par oliebiller i (forsøgsvis) parring i Færgelunden ved Frederikssund. Først en rum tid senere lagde jeg mærke til de små fluer, som vimser rundt på hunnen. Er jeg helt galt afmarcheret, hvis jeg foreslår mitteslægten Atrichopogon? Nærmere kommer vi ikke uden belæg, under alle omstændigheder.

Også en ganske spændende biologi: hunnerne menes at blive tiltrukket af oliebillernes forsvarsvæske, cantharidin, hvorefter de gennemborer de relativt ubeskyttede områder mellem kropsegmenterne og drikker hæmolymfen - altså bittesmå bloddrikkere blot med hang til andre insekter!

influentialpoints.com...Mosquitoes_and_Biting_Midges


Foto: Simon Haarder

De senest indberettede arter i Naturbasen: