Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. marts 2016

UDZUNGWA Tales of Discovery in an East African Rainforest

Bog udgivet af Natural History Museum of Denmark & MUSE-Science Museum.

Siden jeg var barn har jeg været fascineret af, og til fals for flotte fotobøger om naturen, så forsidefotoet af en endemisk abeart fra Udzungwa på denne bog tiltalte mig straks, måske også fordi en af hovedkræfterne bag bogen, Nikolaj Scharff, edderkoppeekspert fra Naturhistorisk Museum i København, ved flere lejligheder nævnte sine mange rejser gennem årtier til dette spændende regnskovsområde i det østlige Tanzanias bjerge, når han adskillige gange gennem årene generøst hjalp mig med bestemmelse af edderkopper fra hus og have.

I første omgang blev jeg lidt skuffet, fordi der ikke var satset på mange fotos i bogen, men så blev jeg fanget af de mange små, meget velskrevne fortællinger,forfattet af et stort udvalg af forskere, der fra mange vinkler beskriver deres forskellige opdagelser og opdagelsesmetoder af et utroligt artsrigt dyre og planteliv med mange endemiske arter, hvis alder kan gå millioner af år tilbage, samt letforståelige teorier om hvorfor det har været muligt af have et så stabilt system i mange millioner af år, både evolutionsbiologisk og geologisk forklaret. Det er elementært spændende, som når det fortælles om en leopards stinkende afpisning af sit territorie i ekspeditionens køkkentelt, og hvordan forskerne kommer omkring i de regnskovsbevoksede bjerge via elefanternes stier og hele tiden er på vagt for ikke at komme for tæt på de ikke ufarlige elefanter, - om talrige endemiske arter,nogle med meget afgrænset forekomst. Man bliver på underholdende vis undervist på et meget højt og indsigtsgivende niveau, og jeg har da flere gange undervejs grebet mig selv i at overveje at sælge - om ikke mand, børn og børnebørn, - så biks og bolig, forlade min have og tage på opdagelse i Udzungwa.

Bogen er også fascinerende ved at afspejle et tæt samarbejde mellem de mange forskere og de lokale mennesker, myndigheder og forskningsinstitutter gennem årtier. Og en stor forståelse for og analyse af sammenhæng og modsætningsforhold mellem lokalbefolkning og naturbevarelse.

Billedmaterialet vinder ved nærmere eftersyn, - det er udsøgt materiale.

Bogen er støttet af "onkel Aage", Aage V. Jensens Fond, så prisen er overkommelig, 299 kr. hos DOF.

Kan varmt anbefales


Foto: Ruth Ahlburg

De senest indberettede arter i Naturbasen: