Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. marts 2016

Mikroskop

Jeg har pt. et billigt kina-mikroskop som jeg engang købte i Aldi for 500 kr. Det har 4x, 10x og 40x forstørrelse, 0,3 MP kamera og kan da bruges til at se noget i. Men skarpheden er ikke noget særligt osv. I bund og grund kunne jeg godt tænke mig noget bedre.

Men det er nærmest umuligt at finde test af mikroskoperne i den billigere ende (under 10.000 kr.). Det eneste jeg ved er, at de alle nok er lavet i Kina og som regel ikke har Köehlerbeslysning. Er de pengene værd?

F.eks. ala det her: www.kern-sohn.com...

Jeg har tidligere arbejdet med Leica, Olympus, Carl Zeiss og andre mærkevaremikroskoper, men de er uden for min rækkevidde rent økonomisk ;).

Er brugte mikroskoper fra Ebay en mulighed? Man kan jo ikke undersøge dem på forhånd og jeg har en mistanke om, at den slags let bliver beskadiget under fragten.


De senest indberettede arter i Naturbasen: