Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. maj 2016

Hvilken Loppe?

Kan de her kræ bestemmes til art ud fra dette halvdårlige billede, (jeg orker ikke lige at lave et stacket foto lige nu)?

Hvis yderligere detaljer er nødvendige, så har jeg et par stykker i sprit.

De er fundet dels på min egen krop og dels springende rundt på gulvet i min bolig.

Min mistanke går på Fugleloppe/Hønseloppe (Ceratophyllus gallinae), da havens fugle støvbader lige uden for i stor stil.

En anden mulighed kunne være Katteloppe (Ctenocephalides felis), da min ene nabo har kat, men set i Morten DD''s Insekter i Danmark ser sådan en loppe anderledes ud.

En tredie mulighed kunne være Hundeloppe (Ctenocephalides canis), da min anden nabo har hund, og den loppe er jo ikke hoppet i Mortens bog, så den kan jeg ikke bedømme.

--

Forhåbentlig har jeg ikke flere levende eksemplarer, der er nu behandlet med loppemiddel langs paneler og de steder, hvor jeg har set de sa**** kræ...! :-)


Foto: Frede Scheye

De senest indberettede arter i Naturbasen: