Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. juli 2016

Dværgblåfugl bruger også Almindelig Kællingetandsom værtsplante i Danmark.

Dværgblåfugl, Cupido minimus bruger også Almindelig Kællingetand, Lotus corniculatus som værtsplante i Danmark.

Onsdag d. 27 juli 2016 kørte jeg rundt på det vestlige Amager fra Avedørebroen op til Sjællandsbroen, hvor jeg bla. gik på et aral med Almindelig Kællingetand hvor Dværgblåfugl også er registreret fra, der kunne jeg ikke finde Rundbælg, Anthyllis vulneraria?

Efter besøget på Pyrolysegrunden hvor jeg observerede Dværgblåfugl på Almindelig Kællingetand som stod talrig på arealet d. 26 juli 2016, hvor jeg heller ikke kunne finde Rundbælg, var jeg mystificeret over dette spørgsmål?: www.danske-natur.dk...dan167992a.jpg

I dansk sommerfuglelitteratur nævnes kun Rundbælg, men da jeg googlede Cupido minimus foodplant dukkede der en interessant nyhed op, den bruger også Almindelig Kællingetand!: en.wikipedia.org...Small_blue


Foto: Lars Andersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: