Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. november 2016

Kan denne Lepidocyrtus bestemmes til art?

Denne springhale blev fundet d.27.11.2016 i Virksund, under nedfaldne blade i fugtig skovbund. Skønsmæssigt var den nok ca. 1,5 mm lang. Jeg er klar over, at slægten er Lepidocyrtus, og da dyret har glinsende skæl på 1. og 2. antenneled samt på ydersiden af benene, må det være enten L. lignorum eller L. violaceus. Jeg har tidligere i år fundet ganske tilsvarende dyr på præcis samme sted og spurgt mig for her i Forum, idet jeg gik ud fra, at dyret med sin meget lyse farve måtte være L. lignorum www.fugleognatur.dk...show_message Men Henning Petersen kunne dengang oplyse mig om, at det alt andet lige nok snarere drejede sig om L. violaceus, men at sagen iøvrigt ikke kunne afgøres med sikkerhed på det foreliggende, og det blev dermed kun til Lepidocyrtus sp.

Det eneste nye ved denne tråds dyr i forhold til de tidligere er, at jeg - helt primitivt - ser en udtalt, lysende blå farve især på dyrets forreste kropsled (men også på de sidste bagkropsled), som ikke var til stede i samme grad hos de tidligere sete dyr. Mit spørgsmål lyder derfor: ville det være forsvarligt at indtaste denne tråds dyr som L. violaceus, eller skal jeg stadigvæk holde mig til Lepidocyrtus sp.? - Jeg sender lige et billede mere af samme dyr, bare for dokumentationens skyld.

(fortsættes)



Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: