Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. december 2016

Sussaba flavipes og Schizopyga frigida - nye arter for Danmark

Sussaba flavipes (Diplazontinae, Ichneumonidae) og Schizopyga frigida (Pimplinae, Ichneumonidae) er fundet som nye for den danske fauna.

D 10. august 2016 tog jeg på en lille tur til den lokale skov i Gram (Skanderborg Kommune). Målet var at samle et eksemplar af en formodet Meteorus ictericus (Braconidae), som jeg havde fotograferet et par dage inden på samme lokalitet. Eftersøgningen bestod i at banke på løvtræsgrene der hang ud over en majsmark – det var nemlig sådan jeg fandt den første Meteorus. Det lykkedes at finde endnu et eksemplar af slægten, og arten Meteorus ictericus blev bekræftet af eksperten Julia Stigenberg.

Men hvad der skulle vise sig at være mere interessant, var de øvrige hvepse jeg samlede på turen, i særdeleshed to af disse. De blev fundet ved at ryste bævre-asp, ask og elm over baljen.

Jeg spurgte et par dage efter ind til de to hvepse på HymIS forum. Den første hveps var muligvis slægten Schizopyga: www.forum.hymis.de/viewtopic.php

En slægt bestående af 2 danske arter: S. circulator og podagrica.

Grundet travlhed gik den i glemslen indtil d 5. december, hvor tog jeg et kig på mine ubestemte hvepse fra HymIS. Da jeg i mellemtiden var blevet optaget i gruppen ”Hymenopterists Forum” på facebook, prøvede jeg at lægge billederne herind. Det resulterede i, at Pimplinae-eksperten Sasha Varga bestemte arten til Schizopyga frigida. Jonas Lutz kunne herefter oplyse at der var tale om en ny art for Danmark.

Arten snylter på Clubiona (C. terrestris og lutescens er kendte værter) og er i modsætning til de to andre arter i slægten tilsyneladende tilknyttet skove.

Mit dyr er en han. Hannene af circulator og podagrica kan ikke adskilles fra hinanden, men frigida adskiller sig fra disse ved at midtlårene normalt er helt røde uden sorte markeringer, at 2. bagkropsled centralt er længdegående ”striate-coriaceous”, altså længdegående striber med en læderagtig mikroskulptur. Desuden er de tværgående furer kraftigere længdestribet og området bag disse glat og skinnende.

Den anden hveps blev også smidt på HymIS et par dage efter indsamlingen:

www.forum.hymis.de/viewtopic.php

Efter nye billeder lagt op d 7. december kaldte Camille dyret for Sussaba coriacea neopulchella – synonym til Sussaba flavipes. Jeg prøvede selv at nøgle den efter ”Revision of the Western Palaearctic Diplazontinae (Hymenoptera, Ichneumonidae)” af Seraina Klopfstein, og kom frem til samme resultat. Jeg er dog ikke vant til at nøgle hvepse, så jeg endte med at kontakte Seraina Klopfstein, der efter flere nærbilleder kunne bekræfte at bestemmelsen var korrekt.

Arterne i denne slægt snylter på svirrefluer, nærmere bestemt Pipizini og Syrphini.

Dyret er en han, hvilket bl.a. ses på den udbredte gule ansigtstegning samt tyloids på antennerne som hannerne i denne slægt oftest har. Hannen af denne art er kendetegnet ved glat og blankt ansigt, ensfarvede og mørkebrune tyloids, blankt og upunkteret mesopleuron, gule for- og midt coxae og gule trochanter mm. Seraina skrev at arten formentlig er overset i mange lande, da den tidligere ikke var mulig at adskille fra S. pulchella.

For flere billeder af disse arter, heriblandt artskarakterer, henvises til billederne af de to arter i galleriet.

Kilder:

Fitton, M. G.; Shaw, M. R. m.fl.: Pimpline Ichneumon-flies, Hymenoptera, Ichneumonidae (Pimplinae), Handbook for the Identification of British Insects. Vol.7 (1988)

Kan ses online:

www.royensoc.co.uk...Vol07_Part01.pdf

Klopfstein, Seraina: Revision of the Western Palaearctic Diplazontinae (Hymenoptera, Ichneumonidae) (2014)

Download:

www.researchgate.net...262696460_Revision_of_the_Western_Palaearctic_Diplazontinae_Hymenoptera_Ichneumonidae

Bemærk: Der er en fejl I Sussaba-nøglen s. 84-85. Under nøglepunkt 3 skal nøglen føre til enten punkt 4 eller 13 (og altså ikke 12). Fra nøglepunkt 13 er punkterne sat 1 for lavt. I dette nøglepunkt rettes 13 derfor til 14 og det samme gøres med efterfølgende punkter.



Foto: Mathias Holm

De senest indberettede arter i Naturbasen: