Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. januar 2017

Buttet, gummiagtig springhale - Anurophorus laricis?

D.31.12.2016, i Virksund i fugtigt skov/mosemiljø, var jeg vidne til, at en rød rovmide af familien Bdellidae myrdede en lille, gråligsort springhale og udsugede den. Springhalen må efter mit bedste skøn have været mere end 1 mm, men mindre end 2 mm lang. Scenen var en gammel rådden trækonstruktion, hvorpå der vokser alger og mos; på stedet fandtes iøvrigt en mængde Dicyrtomina''er (D. saundersi og D. ornata) og et par Vertagopus arboreus.

Jeg interesserede mig desværre mest for miden, da jeg tog billedet. Det var først senere, at det gik op for mig, at springhalen kunne ligne de billeder, jeg har set af Anurophorus laricis (og den lignede på den anden side ikke andre springhaler, som jeg kender til). Jeg er klar over, at Anurophorus-slægten er karakteriseret ved at mangle springgaffel (furca), så det er meget ærgerligt, at jeg ikke udnyttede chancen og vendte liget om! Men det gjorde jeg altså ikke. Til gengæld mødte jeg et levende eksemplar af samme slags, på samme lokalitet, dagen efter...

(fortsættes)



Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: