Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. marts 2017

Phymatodes testaceus fundet i betydeligt antal, i 4 år gl. TRÆHUS.

Kære forumdeltagere.

Jeg har konstateret et større antal af ovennævnte biller inden døre, i forskellige rum, i både kælder og stueetage. i 4 år gammelt træhus.

Jeg er nogenlunde sikker på artsbestemmelsen.

Billernes krop er ca. 1.8 cm. lang + følehorn på ca. 1,5 cm.

Billerne findes i 2 farvevarianter (sort/stålblå samt brun, men ligner eller hinanden rigtig meget.

Flere steder på nettet er den stålblå/sorte variant beskrevet som en han, og den brune variant som en hun !

Har søgt den på nettet, og fundet frem til Phymatodes testaceus - 99,99 % sikker.

Kan se, at billerne oftest formerer sig mellem bark og splintved i usundt eller udgået løvtræ, oftest bøg.

Det nævnes også, at forekomst af bøgebukke i beboelser, næsten altid skyldes, at man har brænde liggende indenfor.

Det kan oplyses, at aktuelle hus ligger i et større skovområde, og at der opbevares en større mængde bøgebrænde ca. 40-50 m. fra huset - men der er ingen brændeopbevaring inde i huset.

Er der grund til bekymring ?

Kan det tænkes, at billerne er i husets træværk, eller kan angribe husets træværk ? (huset er ikke bygget af løvtræ)

Der er ikke konstateret tegn på angreb, som borehuller eller boremel.

Jeg er desværre ikke så god til det der med billeder - og håber derfor på at beskrivelsen er tilstrækkelig.

Jeg glæder mig til "jeres" svar.

Med venlig hilsen

Søren Nygaard




De senest indberettede arter i Naturbasen: