Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. marts 2017

Springhaler ved Holmegårds Glasværk og i Holmegårds Mose (Næstved)

Jeg vil prøve at gribe denne tråd lidt anderledes an, end jeg plejer. Formålet er mest at fremme interessen for springhalerne, så vi forhåbentlig hen ad vejen får en god dækning af dem i området. I må ikke myrde mig, hvis det er en kikset måde :-(

Jeg vil præsentere nogle af de springhaler, jeg så på turen dertil i dag. Spændende var mine første fund i år af Entomobrya superba, som blev fundet og beskrevet 1 gang i 1916 og åbenbart ikke genset i Danmark før Ebbe Kristensen jeg genfandt den her f.g. i maj 2015.

Jeg har ikke filosoferet meget over, hvilke arter jeg lægger op. Når jeg er igennem dem, jeg synes, vil jeg se, om der kan komme navn på :-) ... jeres hjælp er velkommen, så langt I orker.

Der er tale om en MEGET lille del af springhalerne i området. Bl.a. har jeg i dag ikke set på de mange springhaler, der færdes på/ved vand/vandhuller.

Når I kommer med bemærkninger til et billede, bedes I referere til nummeret # øverst i venstre hjørne :-)

Nu lægger jeg bare op i mit eget tempo :-)

Her #0 fra Holmegårds Glasværk.



Foto: Finn Krone

De senest indberettede arter i Naturbasen: