Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. marts 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Guldsmede og vandnymfer -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Pedersen
Hvilken vandnymfe (Læst 254 gange) Postet d. 20-03-17 kl. 22:36
Er dette en Sortmærket kobbervandnymfe? Rektangulære pletter på S2, der er kobberfarve ned på forsiden af brystet, men er læggebrodden stor nok?

Set den 18. juli 2017 i Frederikshåb Plantage.

Hvilken vandnymfe (Er dette en Sortmærket kobbervandnymfe? Rektangulære pletter på S2, der er kobberfarve ned på forsid)
Lars Pedersen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Sven Aage Hansen
#1 Kommentar postet d. 21-03-17 kl. 09:11. Emne: Hvilken vandnymfe
Jeg synes ikke læggebrod rager udover sidste led, derfor Alm Kobbervandnymfe .

Besvar | Kommentér

Ivan Ole Petersen
#2 Kommentar postet d. 21-03-17 kl. 10:47. Emne: Hvilken vandnymfe
Mit bud ville være sortmærket, ud fra den ret kraftige bagkrop og manglende prik ved mellemben. Det virker som om vinklen snyder lidt med hvor stor læggebroden egentlig er, det er svært at vurdere størrelsen i hvert fald. Evt. trekanter ved S0 er også svære et se tydeligt.

Så jeg kommentere bare at mit "gæt" er Sortmærket kobber-V hun.

Hilsen

Ivan

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#3 Kommentar postet d. 21-03-17 kl. 15:38. Emne: Hvilken vandnymfe
Enig i Ivans vurdering af, at det må være sortmærket. Det er også før set, at læggebroddens længde både kan variere en lille smule og være svær at tyde.

Besvar | Kommentér

Lars Pedersen
#4 Kommentar postet d. 21-03-17 kl. 22:08. Emne: Hvilken vandnymfe
Tak for svarene. Jeg kan godt forstå, jeg kommer i tvivl, når i andre ikke er enige

Findestedet er i samme område, hvor jeg fandt mange gulvingede hedelibeller. Dette peger vel også i retning af sortmærket.

Her et billede fra samme lokalitet, inden for få meter, men det er ikke samme individ. Her ses tydelige rektangulære pletter på S2 og læggebrodden kan måske anes, selvom bagkroppen ikke er skarp.

Hvilken vandnymfe (Tak for svarene. Jeg kan godt forstå, jeg kommer i tvivl, når i andre ikke er enige :)
Findestedet )
Lars Pedersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Mogens Holmen

Svaraktivitet:

(1291)
#5 Svar postet d. 22-03-17 kl. 09:25. Emne: Hvilken vandnymfe
Ja, begge må være Sortmærket.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Lars Pedersen
#6 Kommentar postet d. 22-03-17 kl. 11:53. Emne: Hvilken vandnymfe
Tak for det, Mogens. Man bliver vel langsomt bedre, jo flere man får set.

Mvh. Lars

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Tilpasset søgning
Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator