Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. marts 2017

Spørgsmål om tidlige blomsterplanter

Hej.

Jeg har længe tænkt over flg. emne:

De første forårsblomster, vi ser i større mængder her i Danmark, er typisk vintergækker og ikke mindst erantis.

Jeg betragter disse som "indvandrere" (jeg ved godt, at det kan diskuteres, hvad der er hjemmehørende og hvad der indført, indslæbt osv).

De første hjemmehørende, der dukker op om foråret i større mængder, er typisk vorterod og følfod.

Og de er jo først ved at dukke rigtig op lige nu, hvor erantis - og også krokus (selvom de ikke så ofte er forvildede som erantis) har været på banen længe.

Hvorfor er der ingen af de rigtige "vilde", der har udfyldt den niche for meget tidlige forårsblomster, som der åbenbart er, når erantis kan forekomme i så stor mængde så mange steder?.

Jeg ser her bort fra bellis, som jo nærmest er der året rundt, spredt rundt overalt - men som oftest ikke i særlig store mængder.

Er det fordi foråret kommer tidligere end før i tiden, sådan at de "vilde" ikke har nået at tilpasse sig? Eller kan der være andre årsager.

Jeg går ud fra, at det er en fordel for tidlige planter at have løg (som vintergæk, erantis og krokus jo har) eller anden form for "madpakke" med til opstarten. Men der er jo også vilde løgplanter i Danmark, som kunne have optaget den niche, som erantis nu udfylder.

Er der nogen, der har en forklaring på dette fænomen?

M.v.h. Poul Erik.

De senest indberettede arter i Naturbasen: