| Navn |
Forum -> Udenlandsk natur
-> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde
|
 Lars Andersen
|
Mariposas de Bolivia: 2 del! (Læst 2865 gange) Postet d. 31-01-08 kl. 01:56
|
Nu er forrige indlaeg med "Mariposas de Bolivia" lidt langt, saa nu starter jeg 2 del! Her en Kaempesvalehale hoejt oppe i et blomstrende trae.
 Foto: Lars Andersen
|
|
Kommentér
|
 Lars Andersen
|
#1 postet d. 31-01-08 kl. 02:28. Emne: Mariposas de Bolivia: 2 del!
|
|
Nu vil jeg tage ud i aftenluften og sidde med en drink og nyde lydene i moerket. For livet er for kort til at sidde foran skaermen! Der er ogsaa en spaendede dag i morgen langt ude i skoven, hvis det ikke lige regner?
Forresten saa jeg den naeststoerste dagsommerfugl i Sydamerika i dag, en Morpho cirsei flyve stille afsted, det var et majestaetisk syn. Desvaerre fik jeg kun foto af den i flugten paa afstand! Oev!
Saa lige et moel mere! Tom vil nok gerne fortaelle jer hvad det er for en karl! Det er foroevrigt samme art i ser i flugten fra forrige indlaeg,
|
|
Kommentér
|
 Jens Stolt
|
#2 postet d. 31-01-08 kl. 06:58. Emne: Mariposas de Bolivia: 2 del!
|
|
Fine dyr.
Er det ikke en natsværmer, den langhalede?
|
|
Kommentér
|
 Erik Steen Larsen
|
#3 postet d. 31-01-08 kl. 07:29. Emne: Mariposas de Bolivia: 2 del!
|
|
Hej Jens,
Jo, en Uranus sp. Tænk at det skulle forestille at være en natsværmer. Der er nu langt til vores egen udråbstegnsugle...
Mvh.,
Erik
|
|
Kommentér
|
 Tom Nygaard Kristensen
|
#4 postet d. 31-01-08 kl. 11:43. Emne: Mariposas de Bolivia: 2 del!
|
|
Tak, Lars, men jeg har ikke forstand på natkræ - men det er givetvis Uranus leilus, der tilhører uraniderne (Fam. Uranidae), der står målerne (Fam. Geometridae) nær. Mange af dem er dagflyvere og de største og smukkeste er i Sydamerika og i Madagascar.
Her en fra Amazonas i Ecuador taget med 300 mm.:
 Foto: Tom Nygaard Kristensen
|
|
Kommentér
|
 Tom Nygaard Kristensen
|
#5 postet d. 31-01-08 kl. 12:02. Emne: Mariposas de Bolivia: 2 del!
|
Jeg tillader mig lige forsøgsvis at indsætte et større billede men i højere kompression:
 Foto: Tom Nygaard Kristensen
|
|
Kommentér
|
 Lars Andersen
|
#6 postet d. 31-01-08 kl. 14:18. Emne: Mariposas de Bolivia: 2 del!
|
Her er Morpho cirsei i flugten taget fra 60 meters afstand, og derefter beskaaret. Det er den laengste afstand jeg nogensinde har fotograferet en sommerfugl fra!
|
|
Kommentér
|
 Lars Andersen
|
#7 postet d. 31-01-08 kl. 14:26. Emne: Mariposas de Bolivia: 2 del!
|
|
Jeg har desvaerre stavet navnet paa denne store Morpho forkert, det rigtige navn er Morpho cisseis!: - se linket HER
Her er undersiden paa cisseis hunnen taet paa bagvinge underside fra Rio Zongo i gaar!
|
|
Kommentér
|
 Lars Andersen
|
#8 postet d. 31-01-08 kl. 14:32. Emne: Mariposas de Bolivia: 2 del!
|
|
Jeg glemte paa flugtfotoet af cisseis at fortaelle at det er Rio Zongo i baggrunden.
Her lidt Preponas! 2 der basker omkring en der sidder, samt en lille blaa Riodiniinae!!
|
|
Kommentér
|
 Lars Andersen
|
#9 postet d. 31-01-08 kl. 14:42. Emne: Mariposas de Bolivia: 2 del!
|
|
Naa Tom? Jeg kan se du er ved at faa oevelse i komprimeringens kunst, det er kun godt, naar du i fremtiden skal vise dinne krae her paa dette forum!
Her en lille sag fra i gaar oppe ved Rio Mula de Mortes, som jeg sidste aar fik en del fotos af, de kan ses paa dette galleri: - se linket HER
|
|
Kommentér
|
|
|