Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. april 2017

Hvilken bille i/nær vand - en Hydrochus?

Denne bille blev fundet d.13.4.2017 i Virksund, hvor den kom med op i en skålfuld vand taget fra kanten af en mosedam. Billen var vel 2,5 mm lang eller deromkring og sejlede lidt ynkeligt rundt i vandet, så jeg tog den op på et blad for bedre at kunne se den. Den lod til at have det lidt bedre med at være kommet op på "fast grund", selv om jeg faktisk ikke ved, hvor den oprindeligt kom fra (der flød mange visne blade rundt i vandkanten, som den jo godt kan have spadseret på, da jeg kom forbi med min "fangstskål").

I min uendelige visdom ;-) er jeg nået til, at det er en Vandkær med efternavnet Hydrochus, men helt til art kan jeg ikke komme, da jeg mangler den fornødne viden. Jeg viser nu 2 billeder, men jeg vil gerne understrege, at jeg har en del flere billeder af dyret; disse er måske ikke generelt fremragende, men kan muligvis alligevel vise eventuelle afgørende detaljer, som evt. måtte mangle på de her viste. Så hvis du ved noget om Hydrochus-arter og deres kendetegn, så tøv ikke med at spørge efter yderligere fotos.

Første billede:

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: