Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. april 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kjeld Brem
Nu begynder der at ske noget ... (Læst 262 gange) Postet d. 20-04-17 kl. 21:07
Efter at have siddet og "surmulet" en uge af min ferie, tog jeg i dag ud i skoven, Midtdjurs - og gik og "bandede" over vejret . Det var HUNDE-koldt og ret blæsende.

Ikke en typisk dag i det tidlige forår at møde dyr ...

Men jeg blev nu hurtigt ret stille, da jeg mødte den første lille "sag":

Dysstroma truncata - Jordbærbladmåler - en af de færre målerarter, som overvintrer. Den blev fundet ad et tilgroet hjulspor gennem skoven, hvor mindre Gedeblad skød lystigt op.

Længde 22 mm - fundet på undersiden

Nu begynder der at ske noget ... (Efter at have siddet og "surmulet" en uge af min ferie, tog jeg i dag ud i skoven, Midtdjurs - og gi)
Kjeld Brem har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 450)
Kommentér

Kjeld Brem
#1 Kommentar postet d. 20-04-17 kl. 21:11. Emne: Nu begynder der at ske noget ...
Efter at have "gennemfotograferet" dyret - som ikke var så føjelig, fandt jeg ski en mere ...

Samme art - nu 24 mm. Bemærk de små lyserøde Cerci, bagest, hvilket er typisk for arten. Den findes også i en form med rosa sidelinie

Begge blev taget med hjem til nærmere studier - og måske en forpupning. Nu ser vi .... (om en 14 dages tid ... efter bogen)

Nu begynder der at ske noget ... (Efter at have "gennemfotograferet" dyret - som ikke var så føjelig, fandt jeg ski en mere ...

Sam)
Kommentér

Kjeld Brem
#2 Kommentar postet d. 20-04-17 kl. 21:16. Emne: Nu begynder der at ske noget ...
Der gik ikke længe, før jeg faldt over det næste dyr - nu en sort Gelechiidae - Athrips mouffetella - også et rigtigt Gedeblad-dyr.

Den sad i et skud, som ofte består af flere lag blade. Her gemte den sig i et lille spind inde i det inderste bladlag.

Den er lidt tidligt på den: Officielt først larve fra Maj ... og samtidig næsten fuldvoksen længde (8 mm)

Jeg faldt alle Gedebladdyrene ved at begynde at lede efter Ædespor, små huller i bladede visse steder

Nu begynder der at ske noget ... (Der gik ikke længe, før jeg faldt over det næste dyr - nu en sort Gelechiidae - Athrips mouffetella )
Kommentér

Kjeld Brem
#3 Kommentar postet d. 20-04-17 kl. 21:17. Emne: Nu begynder der at ske noget ...
Jeg mødte også årest første Anthophila fabriciana-larve - i spind i et Nældeblad. Kun en bette skid på ca 6 mm

Kommentér

Kjeld Brem
#4 Kommentar postet d. 20-04-17 kl. 21:20. Emne: Nu begynder der at ske noget ...
Nå, rundt om hjørnet og med vue ud til en mark. I skovkanten stod der et par mindre Hvidtjørn

Hov, hvad var det for en sær spind-klump dér?

Sortåret hvidvinge - Aporia crataegi

Mindst 4 larver, men sikkert flere inde i spindet

Første gang, jeg for alvor møder arten

De var ikke ret store - ca 8 mm vil jeg tro.... Så de skal følges til dørs med flere fotos siden hen. (Dem ved man jo, hvor man har )

Nu begynder der at ske noget ... (Nå, rundt om hjørnet og med vue ud til en mark. I skovkanten stod der et par mindre Hvidtjørn

Hov)
Kommentér

Kjeld Brem
#5 Kommentar postet d. 20-04-17 kl. 21:21. Emne: Nu begynder der at ske noget ...
Men det var ikke nok med det - Der var også noget sært bidemærk-værk på en lav Brændenælde midt på Skovvejen. Det skulle lige undersøges

?? - Der sad også et dyr!

Agatugle - ca 25 mm - mit 2. møde med arten, overhovedet, så det var fint

Nu begynder der at ske noget ... (Men det var ikke nok med det - Der var også noget sært bidemærk-værk på en lav Brændenælde midt på S)
Kommentér

Kjeld Brem
#6 Kommentar postet d. 20-04-17 kl. 21:23. Emne: Nu begynder der at ske noget ...
Nu blev jeg mere nysgerrig på Nælde og undersøgte flere henne ved Skovlysningen ved Aporia crataegi-larverne.

Sørme om der ikke var bid igen

Denne gang noget micro, jeg ikke er helt sikker på endnu, men har et stærk mistanke

Længde: 10 mm

Nu begynder der at ske noget ... (Nu blev jeg mere nysgerrig på Nælde og undersøgte flere henne ved Skovlysningen ved Aporia crataegi-)
Kommentér

Kjeld Brem
#7 Kommentar postet d. 20-04-17 kl. 21:25. Emne: Nu begynder der at ske noget ...
Pyhh, al mit banden var gjort helt til skamme

Og hvad var nu det, i endnu en Nælde? - En til af samme type - og længde. Her et nærfoto af nr 2.

Stort set alt er blevet hjembragt til videre opdræt.

"Endelig en ordentlig feriedag"!

Nu begynder der at ske noget ... (Pyhh, al mit banden var gjort helt til skamme ;-)

Og hvad var nu det, i endnu en Nælde? - En til )
Kommentér

Evy Lindenborg
#8 Kommentar postet d. 21-04-17 kl. 08:36. Emne: Nu begynder der at ske noget ...
Wiiiiiii, hvor fedt

Jeg var ellers på vej i hi igen.

Hvis man tager larver med hjem for at følge dem i udviklingen, er det så nok bare at tage blade med fra den plante de sad på og komme dem i.....ja hvad egentlig?

Har nogle små 10 liters akvarier fra vores tid som Guppyavlere. Hullet skal jo så nok lige lukkes med noget.

Skal de stå ude for ikke at give dem et varmechok?

Kommentér

Kjeld Brem
#9 Kommentar postet d. 21-04-17 kl. 09:14. Emne: Nu begynder der at ske noget ...
Jeg har ikke vildt gode erfaringer med "afklip", men det kan jo være nødvendigt. Omvendt: Så hænger du også på den dag ud og dag ind med nyt mad hver dag. Det kræver tid

Jeg har i stedet lavet urtepotter med Foderplanterne (pt: Gedeblad, Birk og Eg). Det virker! - og helst udendørs, men undtagelsesvis har jeg taget en Dysstroma truncata taget "også på potte" . Den har jeg lige været ude at hente.

Men erfaringerne er ikke kæmpestore (endnu) - men de få, jeg har siger: Udendørs og så frit som muligt. Hvem ville ikke foretrække at leve så naturligt som man normalt er vant til?

Sidste sommer havde jeg dyr gående på en lille plante af Vorte-birk og en af Eg. De små træer blev genbrugt igen og igen til nye dyr, der kom "på besøg".

De stod udenfor, i hver sin kasse - men uden låg!

Til gengæld kan det samle myrer - så jeg var nødt til at strø Kanel rundt om potterne. Det hjalp!

Jeg har ikke specielt gode erfaringer med at lukke dyr inde. men det kan være forskelligt. Nogle ganske få flygter - men langt de fleste bliver, selv om der er helt åbent (netop fordi planten er levende!)

Afklip bliver rigtig hurtigt dårligt, også udenfor - og det gider dyrene formodentlig ikke leve af (er min erfaring). De "sygner hen" efter min mening. Men det er en holdningssag, så afgjort.

Sidste år havde jeg flere micros og bla. Ege-vintermåler (Biston strataria) gående et stykke tid. Det virkede super! - og nye kom til, hvor andre slap.

"Biston" blev næsten min ven Den blev sat ud, da den var næsten fuldt udvokset (jeg vidste jo, hvilken art det var - men fandt den, hvor jeg var lidt i tvivl).

Der er arbejde med HVERT dyr, man samler ind, inkl notere og data og fotografere hen ad vejen.

LIge nu har jeg ca 9 dyr gående og 4 pupper liggende.

Pupper har ikke god erfaring med! (det er primært micros)

Jeg overvejer at lave en Facebook-side om emnet, for at dele erfaringer der .. Nu ser vi.

Hilsen Kjeld

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Tilpasset søgning
Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator