Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. juli 2017

Inula?? -

Mens jeg ventede på skybruddet - som jeg håber kan vise om min nye investering i kloak er pengene værd - kørte jeg en tur til Nyord og plukkede en Inula. Den er ung, så jeg kan endnu ikke se, om der er hår på frugterne, hvilket er en nøglekarakter i Kjeld Hansen: Dansk Feltflora. Habitus (bl.a. blade) ligner mest I. salicinea, men "kræet" har hår på blade og bægerblade. Oberdorfer, som jeg konsulterer, når jeg synes dagsformen er til at tolke det tyske, skriver meget lakonisk efter beskrivelsen af ni Inulaer i D.: "Bastarde!".

Plant Crib giver ingen hjælp. Findes der én derude, som kan hjælpe med et sted, hvor jeg kan læse om disse "Bastarde"?

Overdorfer fortæller meget interessant at I. salicinea har 16 kromosomer og I. bitannica har 32. Tyder på bastardering. Mvh Lis

De senest indberettede arter i Naturbasen: