Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. oktober 2017

Hvilken Tachydromia?

Denne blev set d.21.10.2017 i min have i Malling. Det er kun ca. halvanden måned siden, jeg så mit livs første Tachydromia (der endte som sp. www.fugleognatur.dk...show_message, så jeg havde stadig en slags erindring om dennes cirka-størrelse (i sin tid vurderet af mig til ca.3 mm); det nye dyr her idag forekom mig VÆSENTLIGT større, nemlig skønsmæssigt 4 mm (fra pande til vingebagkant). - Jeg giver ingen garantier for dyrenes faktiske, absolutte mål, men jeg tror en hel del på egen evne til at opdage FORSKELLE.

Ved "nærlæsning" af mine billeder både af mit "gamle" og mit "nye" dyr ser jeg een iøjnefaldende forskel, nemlig farvemønsteret på dyrenes forlår. Hvor min "gamle" sp. havde forlår, der var lyse i ca. de inderste 2/3 og sorte i den yderste ca. 1/3 af låret, har det nye dyr fra idag forlår, hvor både det inderste og det yderste stykke er sort, med et tydeligt lyst stykke derimellem.

Jeg ved intet om Tachydromia´er, såsom mulige kønsforskelle, eller for den sags skyld: hvor meget størrelsen kan variere indenfor samme art. Det er helt OK, hvis også denne ender som sp. Men jeg er blevet nysgerrig, så jeg vil da godt høre, om denneher kan komme længere end til sp.

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: