Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. december 2017

Dådyr og fuglefoder

Jeg lægger altid æbler ud til solsortene om vinteren og ofte også pærer og hvis jeg, i øvrigt, har noget overskudsfrugt.

Men der er ingen mad til solsortene i øjeblikket, for der er et par dådyr, der kommer om aftenen mellem 20 og 22 og æder frugten. De sidste par aftener har de spist 10 æbler, 5 pærer og 2 store klaser vindruer.

Jeg føler mig priviligeret at få lov at være så tæt på naturen og de må sådan set gerne være her, men under lidt andre omstændigheder.

I går aftes tror jeg at en af dem stod og åd lidt fuglefrø også. Er der noget med at deres fordøjelse ikke kan tåle den slags?

Desuden er det i min forhave, meget tæt på vejen. Det er ikke en voldsomt trafikeret vej, men det er vejen, der forbinder Otterup og Bogense, så noget trafik er der. Det er en forholdsvis smal vej uden fortov og cykelsti og der er skov på den anden side af vejen og begge "naboer" er marker.

Dådyr er jo store dyr og jeg er altså noget nervøs pga. trafiksikkerheden. Det kan ende alvorligt hvis de render ud foran en bil og ydermere er det på det tidspunkt ikke usandsynligt at folk kører rundt med deres børn (ikke at det er OK, hvis det "bare" er voksne).

Kan det være en løsning at lægge lidt "snacks" ud i baghaven, så de flytter derom? Altså ikke ligefrem fuldfodring af dem, men i meget begrænsede mængder, f.eks. lidt gulerødder?

Andre idéer? Jeg vil nødigt stoppe med at fodre fugle.

De senest indberettede arter i Naturbasen: