Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. december 2017

Elachiptera - cornuta eller tuberculifera?

Denne tråds flue er set d.15.12.2017 i min have i Malling.

Der er efterhånden ikke meget liv derude! Men denne, ca. 3 mm fra pande til vingebagkant, lykkedes det dog at ryste ned fra overvintringshi i en bambusbusk. Jeg har tidligere en enkelt gang - foråret 2017 - fået en lignende bestemt her i Forum til at være Elachiptera cornuta. Det er det måske også denne gang, men jeg er kommet i tvivl efter at have set billeder i Galleriet af E. tuberculifera, der åbenbart har nogle ret markante aflange "tuberkler" ved roden af de to store børster på scutellums bagkant.

Jeg fotograferede mere eller mindre "i blinde" idag - kunne ikke huske, at det var scutellums bagkant, der skulle være specielt vigtig. Men jeg fik da 3 billeder, hvor man kan se "noget" på det afgørende sted. Så er det bare spørgsmålet, om "tuberklerne" er markante NOK til at gøre dyret til en tuberculifera... eller hur?

Jeg sender 3 billeder.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: