Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. januar 2018

Smalbladet plysmos (Orthodontium lineare)?

Hej

Efter at være blevet ledt i denne retning med et lignende fund fra Vejledalen Mose i går, har jeg forsøgt at finde noget lignende under dagens spadseretur i Ammitsbøl Skov på Vejlekanten. www.fugleognatur.dk...show_message

Dette i håb om at finde arten på det angiveligt foretrukne substrat (nedbrudte granstubbe) - og med friske sporehuse.

Det vil jeg mene er lykkedes med dette fund, omend sporehusene desværre er umodne.

Dominerende på en gammel delvist nedbrudt granstub. Ellers meget lig gårsdagens fund som var direkte på tørvejord (men vel også et ok substrat).

Så er spørgsmålet om billederne til dette fund kan godkendes som O. lineare? - Det vil levere materiale til sammenligning med gårsdagens fund.

Dagens fund: Blade jævnt afsmalnende og med bladnerve nærmest ud i spidsen. Blade let kølede og lettere krøllet i bladspidser.

Bladceller aflangt rektangulære. meget kompakt og lav mos under 1 cm i højde.

Er der forvekslingsmuligheder? Og hvad bør jeg i givet fald fokusere på?

Mvh. Ken



Foto: Ken Alminde

De senest indberettede arter i Naturbasen: