Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. marts 2018

markfirben i dvale

Da jeg idag ville grave et hul i jorden støtte jeg på et firben i dvale. Troede først det var en dræbersnegl. Men samlede den op og var straks klar over det var et firben. Til alt held var den slet ikke ramt af min spade. Den lå ca. 5 cm. underoverfladen og jorden er først ved at tø op, ca. 10 cm under overflade var jorden stadig froset. Jeg tog den med ind for foto og så hurtigt ud igen men den begyndte at vågne lidt op, så død var den ikke. Jeg har før støt på firben den måde men det har været unger som klumper sig sammen også ca. 5 cm. under jordoverfladen. Utroligt for jeg bor i et frosthul, hvor der tit er meget hård frost. Jeg vil påstå at de vil kunne klare i hvert fald 10 graders frost. Jeg mener det er et markfirben, dem er der flest af her. Den er også lidt stor. Er der nogen som vil bekræfte det.?


Foto: Lars Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: