Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. april 2018

Rovbillen Xylostiba bosnica ny for Danmark

I hjørnet af min have i Ledøje (NEZ) har jeg anlagt en mindre kompostbunke i løbet af vinteren, som jeg håbede kunne tiltrække lidt biller fra nabolaget. Bunken har - på trods af mange dyr - ikke budt på de store overraskelser før fredag d. 13.(!) april, hvor en mindre, for mig ubekendt, rovbille røg i bakken. Den havde tydeligt tofarvede dækvinger og kunne hurtigt genkendes som noget Omalium/Phloeonomus, og jeg tænkte, at den nok let burde kunne bestemmes. Jeg tog nogle billeder og målte den til 2,8 mm. Den var ret blank, og hoved samt pronotum var tydeligt mikroridsede, og den 6-leddede mørke følehornskølle sprang også i øjnene.

Det viste sig dog ikke at være så nemt. Hverken forsøg på nøgling i DF eller billedsøgning på nettet var succesfuldt, og jeg kunne ikke komme nærmere end en spøjst udseende Phloeonomus, som hellere måtte i kyndige hænder. Jeg havde sendt et billede til Mathias, for hvem der heller ikke ringede nogen klokke, så sidste udvej var Jan Pedersen (ZM). Heldigvis skulle vi ses allerede om søndagen til vandbilleekskursion på Amager Fælled, hvor han fik den overleveret sammen med lidt andre småkræ.

Jan ringede i går, og det gør han (næsten) kun, når der er rigtig gode nyheder! Det havde taget ham lidt tid, for den pågældende art havde de ikke i samlingen, og der er i øvrigt kun få billeder af den på nettet. Det viste sig at være en ny art for landet - Xylostiba bosnica! Den har bredt sig meget nordpå de senere år og kendes i Tyskland op til Kiel, ligesom den findes i bl.a. Holland, Belgien og England. Den er dog - indtil nu - ikke kendt fra Skandinavien.

I DF bd, 57 omtales dens nære slægtning X. moniliformis. Xylostiba regnedes for en underslægt til Phloeonomus, men er nu ophøjet til slægt.

www.biodiversitylibrary.org...1up

X. bosnica er i forhold til X. moniliformis mindre og har mere kontrastrige vingedækkere ifølge Jan. Slægten skelnes fra Phloeonomus på, at pronotum kun har svage længdeindtryk, og at bagføddernes kloled er rigeligt så langt som 1. til 4. led tilsammen. Jan fortæller desuden, at arten burde findes under bark, især på ahorn, så det er lidt gådefuldt, hvorfor den lige er blevet tiltrukket af min, godt nok velduftende, kompostbunke.

Vh Poul


Foto: Poul Ulrik

De senest indberettede arter i Naturbasen: