Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. maj 2018

Ung nymfe af Toplettet bederoetæge?

Denne ganske unge tægenymfe blev set d.21.5.2018 i Virksund (fugtig skov/mose). I området fandt jeg flere af den slags små grønne, svært placerbare tægenymfer, men ved nærmere eftersyn var de ikke ens og derfor næppe samme art. De andre vover jeg ikke at spørge om. Men denne viste sig som den eneste dels at have en lys median (især synlig på forkroppen), dels at have en ganske synlig, grov behåring, igen på forkroppen. (Jeg håber, dette også kan ses på det nedskalerede billede her i tråden.) Dette minder mig i den grad om ældre nymfer af Toplettet bederoetæge. Spørgsmålet er så, om disse træk er nok til også at identificere denne?

Dyret sidder med liget af et endnu mindre insekt. Mig bekendt er Toplettet bederoetæge vegetar (?), men for det første er det jo ikke sikkert, at der er tale om noget, den selv har slået ihjel og tænkt sig at fortære - for det andet ved jeg ikke noget om, hvorvidt nymfer og imagoer af bederoetægen har samme kostplan.

Gør den lyse midterlinie og den ret grove behåring dyret til en nymfe af Toplettet bederoetæge, eller skal jeg bare putte det tilbage i brokkassen med uspecificerede blomstertægenymfer?

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: