Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. juni 2018

Østlig Kærguldsmed er genopdaget i Danmark

I dag har Søren Jørgensen været ude og kigge guldsmede på Bornholm, hvor det lykkedes ham at finde ikke mindre end tre hanner af arten Østlig Kærguldsmed Leucorrhinia albifrons, der aldrig tidligere havde været registreret på Bornholm og som har været regnet som uddød i Danmark.

Søren skriver selv om hans fantastiske fund: ”I dag den 1. juni tog jeg en tur til Safirsøen for at gense Lille kejserguldsmed Anax parthenope - den så jeg og en del flere. Pludselig så jeg en guldsmed, hvor jeg i første omgang bare tænkte det kunne være en godt slidt Stor Blåpil Orthetrum cancellatum, men ved nærmer eftersyn, så lignede den ikke. Så frem kom kameraet og jeg fik taget nogle fotos, så gode som jeg nu kunne komme til. Der sad tre af dem tæt sammen og det var alle hanner. Det var først efter jeg kom hjem og havde fået dem lagt op på Facebook-siden for guldsmede, at jeg fik svar på hvad det var for en ting jeg havde fundet, nemlig Østlig kærguldsmed, som ikke har været registreret her på øen før så vidt jeg har fået og vide. Det var både spændende og overvældende at få en sådan besked fra Mogens Holmen, som nok er en af dem, der ved mest om guldsmede”.

Tillykke til Søren med det meget flotte fund af en yderst sjælden art vi har spekuleret over, hvorvidt den kunne genindvandre til Danmark fra bestandene i det sydlige Sverige eller måske ligefrem være overset.

Østlig Kærguldsmed har indtil i dag kun været kendt i Danmark fra Store Gribsø i det Nordøstsjælland i perioden 1959-1961. Årstallet for hvornår arten forsvandt fra lokaliteten er ukendt, men det er formentlig sket før 1975.

I Europa er Østlig Kærguldsmed fundet på få, spredte lokaliteter i Mellemeuropa, vestligst i det centrale Frankrig. På flere af de vestlige levesteder (bl.a. i Holland) er arten forsvundet. I Norden findes den i det allersydligste Norge, i Sverige fra Skåne til Vesterbotton, Øland og Gotland, samt i det sydlige Finland. Mere sammenhængende er forekomsten kendes fra Slovakiet og Polen østover til Sibirien.

I forhold til bestandene af Østlig Kærguldsmed i Skåne skriver Magnus Billqvist, der var med til at køre den Skånske atlaskortlægning af guldsmede 2009-2014, at arten forsat regnes som sjælden og trods deres undersøgelse ikke er kendt fra ret mange lokaliteter.

I Skåne huser de naturlige levesteder typisk små bestande, mens mere individrige bestande forekommer i menneskeskabte habitater. I den forbindelse er det værd at bemærke, at Safirsøen på Bornholm er en gammel menneskeskabt lergrav, der blev påbegyndt i 1968, men hvor gravning grundet mangel på egnet ler hurtigt blev indstillet og graven i stedet fyldt med vand.

I det sydvestlige Skåne kendes ingen nyere forekomster og nærmest Bornholm i det sydøstlige Skåne er arten kun kendt fra én lokalitet, der er under kraftig tilgroning. Man kan derfor spørge om artens forekomst på Bornholm har sin nylige oprindelse i Skåne og således skyldes en indflyning eller om der i stedet kan være en eller flere hidtil ukendte bestande på Bornholm. Med minimum tre hanner på samme lokalitet inden for et meget lille område af søen kunne det måske indikere, at de ikke er fløjet ind i år, men har været der og måske har en mindre bestand, der hidtil har været overset. Det vil de kommende år forhåbentlig være med til at belyse.


Foto: Kent Olsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: