Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. juni 2018

Aphis verbasci, ny bladlus for DK

På Assistens Kirkegård i Kbh var der sidste weekend, 26/5/18 et kulturelt arrangement med indlagt bioblitz. Det var dog ikke lige den slags vi ellers var vant til, så vi, Lars Thomas og jeg, endte med at luske rundt for os selv.

Vi var dog med til indledningen med taler og sang, og stod og beundrede de sansebede gartneren havde lavet syd for Kapellet/kulturcentret. Jeg roste ham og han sagde at det tiltrak en masse sjældne dyr. Jeg nævnte at der jo var rigtig mange sjældne dyr på kirkegården og at der sågar var fundet helt nye arter for Danmark her.

"I mit bed?" udbrød han, næh nej andet steds på Assistens.

Lidet vidste jeg at blot 5 minutter efter blev der fundet en ny DK-art i HANS bed :-)

For enden af hver af de 3 bede er der sat Sommerfuglebuske, og på én af dem var der en koloni af gule bladlus vi ikke lige syntes vi havde set før, så jeg tog et par billeder for at få ID hjemme. Lidt googling førte mig hurtigt til Aphis verbasci og så var den jo hjemme. Troede jeg. For den var ikke oprettet på F&N. Så bladre i DF´s bladlusbøger for evt synonymer. Der var kun angivet Myzus ornatus, som ser helt anderledes ud. Den stod heller ikke på Allearter.dk

Med udsigt til en ny art, måtte jeg jo ud efter belæg, så op på cyklen igen og hente et blad i sprit!

Og så måtte jeg jo lave en tråd, som Stig madsen heldigvis bed på, og han indvilligede i at tjekke belæg.

www.fugleognatur.dk...show_message

Den har nu fået det danske navn Kongelysbladlus. Den kan findes på Kongelys - Verbascum spp, Sommerfuglebusk - Buddleja spp, Japanmispel - Eriobotrya japonica, Ildkrone - Lantana camara og Brunrod - Scrophularia spp

Lars Thomas har tidligere fundet cikaden Acericerus ribauti og snyltehvepsen Gastrancistrus amaboeus som danmarksnye arter på Assistens Kirkegård.



Foto: Linda Kjær-Thomsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: