Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. juni 2018

Gulvinget hedelibel?

Disse arkivfotos (lægger et par op) har jeg nu studeret igen. Og vil godt høre, om andre mener, at der er tale om gulvinget hedelibel. For efter at have lagt dem til side, og i første omgang bestemt dem til alm. hedelibel, er jeg kommet i tvivl.

De er ikke nemme, de der hedelibeller. Men altså: der er jo tydelig gulfarvning på vingerne (og den behøver vist ikke være så markant, som man vist tidligere mente), der er tofarvede ben, der er lyse vingepletter, og der er ikke-så- tydelig rygstribe (mener at have læst noget om det også til forskel fra alm. hedelibel). Ungt eks. af blodrød kan det jo dårligt være, da der ellers ville være helt sorte ben. Alt i alt er der ikke noget, synes jeg, der stensikkert og utvetydigt peger på én bestemt. Men måske mere kyndige har et bud?

Fundet på Ærø 8. juli 2016.


Foto: Michael Larsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: