Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. juli 2018

Bladbillen Galerucella grisescens (Joannis, 1865) – ny for DK

I forbindelse med smådyrsregistrering for Kolding Kommune var jeg d 23. juli 2018 på tur i Brænøre Mose, der ligger syd for Kolding. Vejret var solrigt og varmt (ca. 26°C). Som altid anvendtes insektketsjeren flittigt, og undervejs på turen røg der pludselig en interessant bladbille i nettet, efter at have ketsjet i vegetation primært bestående af Almindelig Fredløs. At det var en Galerucella var der ingen tvivl om, men jeg syntes ikke den lignede de danske arter af slægten, som jeg havde kendskab til. Efter at have taget 2 hurtige fotos skyndte jeg mig at tage belæg. De fleste af os der kigger på biller, har på et eller andet tidspunkt haft en grufuld oplevelse med et interessant dyr, som i den bagende sol er fløjet væk for næsen af os, så der skulle ikke tages nogen chancer!

Dyret udmærkede sig ved, at hovedet og pronotum virkede smallere end hos de øvrige danske arter. Da jeg åbnede op for den polske hjemmeside ”cassidae.uni.wroc.pl” (www.cassidae.uni.wroc.pl...galerucella), som jeg ofte anvender til sammenligning og bestemmelse af biller, faldt blikket med det samme på G. grisescens, som ikke alene havde lignende proportioner, men også lignende farvetegning.

Efter et nærmere kig på det indsamlede eksemplar nøglede den direkte ud i grisescens pga. rundede dækvingespidser.

Arten lever på arter af Fredløs samt på Frøbid, hvilket jo passer ganske fint med fundsomstændighederne for min bille. Yderligere er det en af de arter, som Jan Pedersen (Zoologisk Museum) har betegnet som forventelig for DK. Jeg skrev til Jan for at få bestemmelsen bekræftet. Han syntes ligeledes at det så lovende ud, men oplyste dog, at Galerucella-arterne kan være drilske, blandt andet da der findes overgangsformer mellem flere af arterne. Det blev derfor nødvendigt med et genitalpræparat, som fjernede den sidste tvivl.

Det nordligste fund af arten i Tyskland er gjort vest for Sønder Løgum lige syd for grænsen.

Billedforklaring: Galerucella grisescens (han) til venstre. Indsatte billeder: Aedeagus på de to øverste billeder. Nederst til venstre ses de afrundede dækvingespidser, som hos forvekslingsmulighederne angives at være retvinklede eller spidse. Nederst til højre: Indsnittet i sidste bugled.

Kilder:

entomologie.de - Udbredelsesinformation om tyske biller: www.entomologie.de...

coleo-net.de: www.coleo-net.de...galerucella


Foto: Mathias Holm

De senest indberettede arter i Naturbasen: