Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. august 2018

Stor gedehams. Det er vel kun arbejdere, der flyver på rov?

Ringsted, Kærehave Skov i dag lidt før middag.

Der var 2 frygtindgydende store gedehamse, der der hele tiden skannede en bestand af Gyldenris efter bytte. Jeg stod og ventede i et kvarter, mens jeg skiftesvis satte mellemring i og tog den ud igen. Men de 2 store rovdyr ville ikke på noget tidspunkt sætte sig og tage et hvil.

Den 2. sidste dag under den voldsomme hedebølge i sidste uge stod jeg på samme sted, hvor der også patruljerede 2 store gedehamse rundt. Pludselig fangede den ene et stort insekt, muligvis Mellemfluen Oskar, og da jeg ilede hen for at få det store scoop, så lettede den fra den Kåltidsel, den sad på, og fløj af sted med sit bytte. Det var en kæmpe skuffelse.

I dag fik jeg så et billede af en stor gedehams, men desværre uden mellemring og kun et hvor den er flyvende. (På det store billede ses den ovre i højre side).

Jeg har tænkt mig at indtaste observationen, selv om billedet er elendigt og næsten ser kunstigt ud.

Når jeg skal angive køn, går jeg ud fra, at jeg med sindsro kan vælge "hun", for det er vel kun arbejdere, der flyver på rov?


Foto: Steffen Appelquist

De senest indberettede arter i Naturbasen: